Uutisten kerääjä

Jäivätkö Yrittäjäpäivät väliin? Katso videot Joensuun viikonlopusta

Yrittäjät tiedotteet - 23. Lokakuu 2017 - 14:25

Suomen Yrittäjien Youtube-kanavalla on runsaasti videomateriaalia viime viikonlopun Yrittäjäpäiviltä Joensuusta.

Käy tilaamassa kanava niin näet jatkossakin mielenkiintoisia yrittäjätarinoita!

 

 

 

 

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Jäivätkö Yrittäjäpäivät väliin? Katso videot Joensuun viikonlopusta

Yrittäjät uutisarkisto - 23. Lokakuu 2017 - 14:25

Suomen Yrittäjien Youtube-kanavalla on runsaasti videomateriaalia viime viikonlopun Yrittäjäpäiviltä Joensuusta.

Käy tilaamassa kanava niin näet jatkossakin mielenkiintoisia yrittäjätarinoita!

 

 

 

 

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Jäivätkö Yrittäjäpäivät väliin? Katso videot Joensuun viikonlopusta

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 23. Lokakuu 2017 - 14:25

Suomen Yrittäjien Youtube-kanavalla on runsaasti videomateriaalia viime viikonlopun Yrittäjäpäiviltä Joensuusta.

Käy tilaamassa kanava niin näet jatkossakin mielenkiintoisia yrittäjätarinoita!

 

 

 

 

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tietoturvayhtiö varoittaa kybermyrskystä: Massiivinen botnet-verkko muodostumassa

Yrittäjät tiedotteet - 23. Lokakuu 2017 - 13:08

Yhtiö arvioi, että botnet-verkossa on jo yli miljoona yritystä ympäri maailman. Bottiverkkoon yritetään kaapata etenkin IoT-laitteita, joiden tietoturva ei ole ajan tasalla. IoT-laitteita ovat muun muassa langattomat valvontakamerat ja muut laitteet, joissa on langaton nettiyhteys.

Check Pointin tutkijat ovat löytäneet uuden botnet-verkon, joka on laajentunut selvästi nopeammin kuin vuoden 2016 kesällä havaittu Mirai-verkko.

Bottiverkoista on muodostumassa yhä merkittävämpi uhkatekijä yrityksille. Vaarana on, että verkot aiheuttavat vakavia ongelmia myös julkisille organisaatioille kuten sairaaloille ja julkisen liikenteen yrityksille.

Check Pointin mukaan vielä on liian aikaista arvioida, mikä ryhmittymä on kyseisen bottiverkon takana. Tietoturvayhtiö kehottaa yrityksiä varautumaan päivittämällä järjestelmänsä ja IoT-laitteensa ajan tasalle. Erityisen haavoittuviksi on havaittu langattomat valvontakamerat, joiden valmistajia ovat muun muassa D-Link, Netgear, Linksys ja TP-Link.

Bottiverkon muodostamiseen tarvitaan kontrolli useisiin langattomiin laitteisiin yrityksessä. Kun laitteet on saatu hallintaan, niihin lähetetään haittaohjelma. Tämän jälkeen laite lähettää haittaohjelmaa eteenpäin verkkoon itsenäisesti.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tietoturvayhtiö varoittaa kybermyrskystä: Massiivinen botnet-verkko muodostumassa

Yrittäjät uutisarkisto - 23. Lokakuu 2017 - 13:08

Yhtiö arvioi, että botnet-verkossa on jo yli miljoona yritystä ympäri maailman. Bottiverkkoon yritetään kaapata etenkin IoT-laitteita, joiden tietoturva ei ole ajan tasalla. IoT-laitteita ovat muun muassa langattomat valvontakamerat ja muut laitteet, joissa on langaton nettiyhteys.

Check Pointin tutkijat ovat löytäneet uuden botnet-verkon, joka on laajentunut selvästi nopeammin kuin vuoden 2016 kesällä havaittu Mirai-verkko.

Bottiverkoista on muodostumassa yhä merkittävämpi uhkatekijä yrityksille. Vaarana on, että verkot aiheuttavat vakavia ongelmia myös julkisille organisaatioille kuten sairaaloille ja julkisen liikenteen yrityksille.

Check Pointin mukaan vielä on liian aikaista arvioida, mikä ryhmittymä on kyseisen bottiverkon takana. Tietoturvayhtiö kehottaa yrityksiä varautumaan päivittämällä järjestelmänsä ja IoT-laitteensa ajan tasalle. Erityisen haavoittuviksi on havaittu langattomat valvontakamerat, joiden valmistajia ovat muun muassa D-Link, Netgear, Linksys ja TP-Link.

Bottiverkon muodostamiseen tarvitaan kontrolli useisiin langattomiin laitteisiin yrityksessä. Kun laitteet on saatu hallintaan, niihin lähetetään haittaohjelma. Tämän jälkeen laite lähettää haittaohjelmaa eteenpäin verkkoon itsenäisesti.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tietoturvayhtiö varoittaa kybermyrskystä: Massiivinen botnet-verkko muodostumassa

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 23. Lokakuu 2017 - 13:08

Yhtiö arvioi, että botnet-verkossa on jo yli miljoona yritystä ympäri maailman. Bottiverkkoon yritetään kaapata etenkin IoT-laitteita, joiden tietoturva ei ole ajan tasalla. IoT-laitteita ovat muun muassa langattomat valvontakamerat ja muut laitteet, joissa on langaton nettiyhteys.

Check Pointin tutkijat ovat löytäneet uuden botnet-verkon, joka on laajentunut selvästi nopeammin kuin vuoden 2016 kesällä havaittu Mirai-verkko.

Bottiverkoista on muodostumassa yhä merkittävämpi uhkatekijä yrityksille. Vaarana on, että verkot aiheuttavat vakavia ongelmia myös julkisille organisaatioille kuten sairaaloille ja julkisen liikenteen yrityksille.

Check Pointin mukaan vielä on liian aikaista arvioida, mikä ryhmittymä on kyseisen bottiverkon takana. Tietoturvayhtiö kehottaa yrityksiä varautumaan päivittämällä järjestelmänsä ja IoT-laitteensa ajan tasalle. Erityisen haavoittuviksi on havaittu langattomat valvontakamerat, joiden valmistajia ovat muun muassa D-Link, Netgear, Linksys ja TP-Link.

Bottiverkon muodostamiseen tarvitaan kontrolli useisiin langattomiin laitteisiin yrityksessä. Kun laitteet on saatu hallintaan, niihin lähetetään haittaohjelma. Tämän jälkeen laite lähettää haittaohjelmaa eteenpäin verkkoon itsenäisesti.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Suomen Suoramainonta lopettaa mainosten lauantaijakelun – "Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon"

Yrittäjät tiedotteet - 23. Lokakuu 2017 - 11:15

Suomen Suoramainonta Oy lopettaa vuoden 2018 alussa mainosten lauantaijakelun. Yhtiön tiedotteen mukaan päätöksen taustalla on Posti Groupin saalistushinnoittelu mainosjakelumarkkinoilla.

Suomen Suoramainonta kertoo jättäneensä Postin toiminnasta valituksen kilpailuviranomaisille.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Suomen Suoramainonta Oy:n toimitusjohtaja István Dénes kommentoi.

Kaupunkilehtien viikonloppujakelu pyritään turvaamaan erikseen määriteltävillä markkina-alueilla.

Suomen Suoramainonta arvioi Postin laskeneen mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna.

– Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla. Näin valtio-omisteinen Posti on entistä määräävämmässä markkina-asemassa sanomalehtien varhaisjakelussa, päiväpostin jakelussa sekä mainosjakelussa, tiedotteessa luonnehditaan.

– Mikäli Postin toimintaan ei puututa, kilpailu mainosten ja kaupunkilehtien jakelussa loppuu. Tämä heikentää kuluttajien ja mainostajien asemaa sekä vaarantaa paikallislehtien toimintaedellytykset, toteaa Dénes.

"Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon"

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekinin mukaan Postin tulisi keskittyä vain lajitteluun.

– Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon, Grekin sanoo.

– Valtion tulisi omistajaohjata Postia siten, että kilpailluilla markkinoilla tapahtuva toiminta myydään osissa. Nykyinen hintojen ristiinsubventointi monopolisoi markkinat. Monopoleista aiheutuu keskimäärin 20 prosentin hyvinvointitappio, Grekin toteaa.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Suomen Suoramainonta lopettaa mainosten lauantaijakelun – "Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon"

Yrittäjät uutisarkisto - 23. Lokakuu 2017 - 11:15

Suomen Suoramainonta Oy lopettaa vuoden 2018 alussa mainosten lauantaijakelun. Yhtiön tiedotteen mukaan päätöksen taustalla on Posti Groupin saalistushinnoittelu mainosjakelumarkkinoilla.

Suomen Suoramainonta kertoo jättäneensä Postin toiminnasta valituksen kilpailuviranomaisille.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Suomen Suoramainonta Oy:n toimitusjohtaja István Dénes kommentoi.

Kaupunkilehtien viikonloppujakelu pyritään turvaamaan erikseen määriteltävillä markkina-alueilla.

Suomen Suoramainonta arvioi Postin laskeneen mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna.

– Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla. Näin valtio-omisteinen Posti on entistä määräävämmässä markkina-asemassa sanomalehtien varhaisjakelussa, päiväpostin jakelussa sekä mainosjakelussa, tiedotteessa luonnehditaan.

– Mikäli Postin toimintaan ei puututa, kilpailu mainosten ja kaupunkilehtien jakelussa loppuu. Tämä heikentää kuluttajien ja mainostajien asemaa sekä vaarantaa paikallislehtien toimintaedellytykset, toteaa Dénes.

"Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon"

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekinin mukaan Postin tulisi keskittyä vain lajitteluun.

– Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon, Grekin sanoo.

– Valtion tulisi omistajaohjata Postia siten, että kilpailluilla markkinoilla tapahtuva toiminta myydään osissa. Nykyinen hintojen ristiinsubventointi monopolisoi markkinat. Monopoleista aiheutuu keskimäärin 20 prosentin hyvinvointitappio, Grekin toteaa.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Suomen Suoramainonta lopettaa mainosten lauantaijakelun – "Postin saalistushinnoittelu ajaa jakeluyritykset ahdinkoon"

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 23. Lokakuu 2017 - 11:15

Suomen Suoramainonta Oy lopettaa vuoden 2018 alussa mainosten lauantaijakelun. Yhtiön tiedotteen mukaan päätöksen taustalla on Posti Groupin saalistushinnoittelu mainosjakelumarkkinoilla.

Suomen Suoramainonta kertoo jättäneensä Postin toiminnasta valituksen kilpailuviranomaisille.

– Valtio-omisteisen yhtiön tehtävä ei saa olla kilpailtujen markkinoiden valtaaminen monopolin tuomin varoin. Kilpailun lisääminen postimarkkinoilla on Sipilän hallituksen tavoite, joka on selkeästi kirjattu uuteen postilakiin. Näyttää siltä, että Posti pyrkii ennaltaehkäisemään aidon kilpailun syntymisen postimarkkinoilla, Suomen Suoramainonta Oy:n toimitusjohtaja István Dénes kommentoi.

Kaupunkilehtien viikonloppujakelu pyritään turvaamaan erikseen määriteltävillä markkina-alueilla.

Suomen Suoramainonta arvioi Postin laskeneen mainoslähetysten hintojaan asiakkailleen jopa 50 prosenttia vuoden 2016 hintoihin verrattuna.

– Posti ilmeisesti myy mainosjakelua tappiolla. Näin valtio-omisteinen Posti on entistä määräävämmässä markkina-asemassa sanomalehtien varhaisjakelussa, päiväpostin jakelussa sekä mainosjakelussa, tiedotteessa luonnehditaan.

– Mikäli Postin toimintaan ei puututa, kilpailu mainosten ja kaupunkilehtien jakelussa loppuu. Tämä heikentää kuluttajien ja mainostajien asemaa sekä vaarantaa paikallislehtien toimintaedellytykset, toteaa Dénes.

"Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon"

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekinin mukaan Postin tulisi keskittyä vain lajitteluun.

– Jakelussa yrittäjät voivat hoitaa tuotannon, Grekin sanoo.

– Valtion tulisi omistajaohjata Postia siten, että kilpailluilla markkinoilla tapahtuva toiminta myydään osissa. Nykyinen hintojen ristiinsubventointi monopolisoi markkinat. Monopoleista aiheutuu keskimäärin 20 prosentin hyvinvointitappio, Grekin toteaa.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen@yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Palkitun Finn Springin toimitusjohtajan aamu alkoi onnitteluilla: "Todella mukava tunne"

Yrittäjät tiedotteet - 23. Lokakuu 2017 - 10:32

Keski-Pohjanmaalla toimiva Finn Spring oli yksi lauantaina palkittu yritys Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Joensuussa.

– Olen saanut vastailla tämän aamun onnitteluihin. Tuntuuhan se hyvältä siinä mielessä, että toiset yrittäjät palkitsevat. Todella mukava tunne, yhtiön toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala kertoo.

Ali-Haapalan mukaan palkinnosta on toivon mukaan muutakin hyötyä kuin pelkkä tunnustus.

– Pidämme sitä tottakai työvoittona koko organisaatiolle. Toivottavasti se poikii enemmän näkyvyyttä ja arvostusta.

Yrittäjäpäiviltä Ali-Haapalalle jäi käteen paljon hyviä keskusteluja.

– Se oli kaiken kaikkiaan hieno kokemus. Tuttuja oli paljon paikalla, koska olen ollut pitkään yrityselämässä mukana. Varsinaisia liikeneuvotteluja meidän on vaikea käydä, koska myymme isoille kauppaketjuille, jotka eivät ole mukana yrittäjäpäivillä.

"Heti sorvin ääreen"

Ali-Haapalan mukaan Finn Springin työ kansainvälistymisen eteen jatkuu.

– Meillä on kova tahtotila kasvaa. Suurimmat kasvunäkymät ovat Ruotsin puolella, siellä olemme vasta lähtötekijöissä. Viennin eteen panostetaan jatkuvasti.

Yhtiön lähdevettä myydään ensisijaisesti kotimarkkinoilla.

– Jokaisella hyvin toimivalla yrityksellä pitää olla ensin hyvin hoidossa kotimarkkinat. Sieltä saa rahaa toimintaan vientimarkkinoilla. Viennistä rahaa tulee viiveellä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Palkitun Finn Springin toimitusjohtajan aamu alkoi onnitteluilla: "Todella mukava tunne"

Yrittäjät uutisarkisto - 23. Lokakuu 2017 - 10:32

Keski-Pohjanmaalla toimiva Finn Spring oli yksi lauantaina palkittu yritys Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Joensuussa.

– Olen saanut vastailla tämän aamun onnitteluihin. Tuntuuhan se hyvältä siinä mielessä, että toiset yrittäjät palkitsevat. Todella mukava tunne, yhtiön toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala kertoo.

Ali-Haapalan mukaan palkinnosta on toivon mukaan muutakin hyötyä kuin pelkkä tunnustus.

– Pidämme sitä tottakai työvoittona koko organisaatiolle. Toivottavasti se poikii enemmän näkyvyyttä ja arvostusta.

Yrittäjäpäiviltä Ali-Haapalalle jäi käteen paljon hyviä keskusteluja.

– Se oli kaiken kaikkiaan hieno kokemus. Tuttuja oli paljon paikalla, koska olen ollut pitkään yrityselämässä mukana. Varsinaisia liikeneuvotteluja meidän on vaikea käydä, koska myymme isoille kauppaketjuille, jotka eivät ole mukana yrittäjäpäivillä.

"Heti sorvin ääreen"

Ali-Haapalan mukaan Finn Springin työ kansainvälistymisen eteen jatkuu.

– Meillä on kova tahtotila kasvaa. Suurimmat kasvunäkymät ovat Ruotsin puolella, siellä olemme vasta lähtötekijöissä. Viennin eteen panostetaan jatkuvasti.

Yhtiön lähdevettä myydään ensisijaisesti kotimarkkinoilla.

– Jokaisella hyvin toimivalla yrityksellä pitää olla ensin hyvin hoidossa kotimarkkinat. Sieltä saa rahaa toimintaan vientimarkkinoilla. Viennistä rahaa tulee viiveellä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Palkitun Finn Springin toimitusjohtajan aamu alkoi onnitteluilla: "Todella mukava tunne"

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 23. Lokakuu 2017 - 10:32

Keski-Pohjanmaalla toimiva Finn Spring oli yksi lauantaina palkittu yritys Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Joensuussa.

– Olen saanut vastailla tämän aamun onnitteluihin. Tuntuuhan se hyvältä siinä mielessä, että toiset yrittäjät palkitsevat. Todella mukava tunne, yhtiön toimitusjohtaja Hannu Ali-Haapala kertoo.

Ali-Haapalan mukaan palkinnosta on toivon mukaan muutakin hyötyä kuin pelkkä tunnustus.

– Pidämme sitä tottakai työvoittona koko organisaatiolle. Toivottavasti se poikii enemmän näkyvyyttä ja arvostusta.

Yrittäjäpäiviltä Ali-Haapalalle jäi käteen paljon hyviä keskusteluja.

– Se oli kaiken kaikkiaan hieno kokemus. Tuttuja oli paljon paikalla, koska olen ollut pitkään yrityselämässä mukana. Varsinaisia liikeneuvotteluja meidän on vaikea käydä, koska myymme isoille kauppaketjuille, jotka eivät ole mukana yrittäjäpäivillä.

"Heti sorvin ääreen"

Ali-Haapalan mukaan Finn Springin työ kansainvälistymisen eteen jatkuu.

– Meillä on kova tahtotila kasvaa. Suurimmat kasvunäkymät ovat Ruotsin puolella, siellä olemme vasta lähtötekijöissä. Viennin eteen panostetaan jatkuvasti.

Yhtiön lähdevettä myydään ensisijaisesti kotimarkkinoilla.

– Jokaisella hyvin toimivalla yrityksellä pitää olla ensin hyvin hoidossa kotimarkkinat. Sieltä saa rahaa toimintaan vientimarkkinoilla. Viennistä rahaa tulee viiveellä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Oletko huolissasi tietosuojasta? Uusi vakuutus voi korvata miljoonia

Yrittäjät tiedotteet - 22. Lokakuu 2017 - 12:15

EU:n tietosuoja-asetus herättää monessa yrityksessä kysymyksiä ja huolta siitä, mitä riskejä jatkossa voi seurata, jos tietosuojasta ei huolehdita oikealla tavalla.

Riskit voivat liittyä paitsi asiakkaiden, myös yrityksen omaan tietoturvaan. Otimme selvää, mitä Fennian uusi tietoturvavakuutus korvaa hädän hetkellä.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Oletko huolissasi tietosuojasta? Uusi vakuutus voi korvata miljoonia

Yrittäjät uutisarkisto - 22. Lokakuu 2017 - 12:15

EU:n tietosuoja-asetus herättää monessa yrityksessä kysymyksiä ja huolta siitä, mitä riskejä jatkossa voi seurata, jos tietosuojasta ei huolehdita oikealla tavalla.

Riskit voivat liittyä paitsi asiakkaiden, myös yrityksen omaan tietoturvaan. Otimme selvää, mitä Fennian uusi tietoturvavakuutus korvaa hädän hetkellä.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Oletko huolissasi tietosuojasta? Uusi vakuutus voi korvata miljoonia

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 22. Lokakuu 2017 - 12:15

EU:n tietosuoja-asetus herättää monessa yrityksessä kysymyksiä ja huolta siitä, mitä riskejä jatkossa voi seurata, jos tietosuojasta ei huolehdita oikealla tavalla.

Riskit voivat liittyä paitsi asiakkaiden, myös yrityksen omaan tietoturvaan. Otimme selvää, mitä Fennian uusi tietoturvavakuutus korvaa hädän hetkellä.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Juha Sipilä kommentoi paikallista sopimista: "Sopimus pehmeni"

Yrittäjät tiedotteet - 22. Lokakuu 2017 - 9:23

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) kommentoi Yrittäjäsanomille paikallista sopimista ja sitä, aikooko hallitus edistää sitä lähiaikoina.

– Kilpailukykysopimuksessa oltiin jo hyvin lähellä, että siinä olisi päästy pidemmälle. Viime hetkellä palkansaajien ja EK:n välillä sopimus pehmeni aika vähäksi. SDovimme nyt niin, että katsomme rauhassa syksyn kierroksen ja sitten arvioimme, onko siellä päästy eteenpäin ja sen pohjalta teemme arvion toimenpiteistä. Vielä ei ole toimenpidelistaa, mutta yksi virkamies seuraa paikallisen sopimisen etenemistä.

Sipilä otti kantaa myös yrittäjän sosiaaliturvan parantamiseen.

– Sairauspäivärahan muutos on erittäin tärkeä. Etenkin yksinyrittäjien puolella pitää miettiä sitä, että saisimme joissakin asioissa sosiaaliturvaa lähemmäs palkansaajan sosiaaliturvaa. Sairauspäivärahan muutos on yksi askel siihen suuntaan.

Katso lisää pääministerin mietteitä videolta.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Juha Sipilä kommentoi paikallista sopimista: "Sopimus pehmeni"

Yrittäjät uutisarkisto - 22. Lokakuu 2017 - 9:23

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) kommentoi Yrittäjäsanomille paikallista sopimista ja sitä, aikooko hallitus edistää sitä lähiaikoina.

– Kilpailukykysopimuksessa oltiin jo hyvin lähellä, että siinä olisi päästy pidemmälle. Viime hetkellä palkansaajien ja EK:n välillä sopimus pehmeni aika vähäksi. SDovimme nyt niin, että katsomme rauhassa syksyn kierroksen ja sitten arvioimme, onko siellä päästy eteenpäin ja sen pohjalta teemme arvion toimenpiteistä. Vielä ei ole toimenpidelistaa, mutta yksi virkamies seuraa paikallisen sopimisen etenemistä.

Sipilä otti kantaa myös yrittäjän sosiaaliturvan parantamiseen.

– Sairauspäivärahan muutos on erittäin tärkeä. Etenkin yksinyrittäjien puolella pitää miettiä sitä, että saisimme joissakin asioissa sosiaaliturvaa lähemmäs palkansaajan sosiaaliturvaa. Sairauspäivärahan muutos on yksi askel siihen suuntaan.

Katso lisää pääministerin mietteitä videolta.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Juha Sipilä kommentoi paikallista sopimista: "Sopimus pehmeni"

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 22. Lokakuu 2017 - 9:23

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) kommentoi Yrittäjäsanomille paikallista sopimista ja sitä, aikooko hallitus edistää sitä lähiaikoina.

– Kilpailukykysopimuksessa oltiin jo hyvin lähellä, että siinä olisi päästy pidemmälle. Viime hetkellä palkansaajien ja EK:n välillä sopimus pehmeni aika vähäksi. SDovimme nyt niin, että katsomme rauhassa syksyn kierroksen ja sitten arvioimme, onko siellä päästy eteenpäin ja sen pohjalta teemme arvion toimenpiteistä. Vielä ei ole toimenpidelistaa, mutta yksi virkamies seuraa paikallisen sopimisen etenemistä.

Sipilä otti kantaa myös yrittäjän sosiaaliturvan parantamiseen.

– Sairauspäivärahan muutos on erittäin tärkeä. Etenkin yksinyrittäjien puolella pitää miettiä sitä, että saisimme joissakin asioissa sosiaaliturvaa lähemmäs palkansaajan sosiaaliturvaa. Sairauspäivärahan muutos on yksi askel siihen suuntaan.

Katso lisää pääministerin mietteitä videolta.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Koko kansan Marco vannoo: ” En lähde sitä leikkiä enää leikkimään”

Yrittäjät tiedotteet - 22. Lokakuu 2017 - 8:30

Marco Bjurström tuli suomalaisten olohuoneisiin vuonna 1997 joka lauantai-ilta BumtsiBum -ohjelman juontajana. 31-vuotias esiintyjä räjäytti potin ja ohjelma voitti kolme Venla-palkintoa vuosina 1997–1998. Bjurström valittiin samoihin aikoihin television suosituimmaksi miesesiintyjäksi useana vuonna. 

Mies, joka puhuu unelmien seuraamisesta, perusti oman unelmansa jo vuonna 1987 kahden yhtiökumppaninsa kanssa. Nyt ollaan siinä pisteessä, että StepUp Oy juhlii 30-vuotistaivaltaan.

– Koko vuosi on juhlavuosi, onnellinen tanssikouluyrittäjä-esiintyjä tokaisee Yrittäjä-lehden haastattelussa.

– Tunnen ylpeyttä, kun ajattelen tätä 30 vuotta. Merkityksemme Suomessa on tosi suuri. Meitä ei ensimmäisinä vuosina arvostettu, vaan ajateltiin, että tanssityylimme on humpuukia, Bjurström kertoo alkutaipaleesta, jolloin tarvittiin kovaa uskoa omaan tekemiseen.

”Tarkoitus oli mennä sukufirmaan esimiestehtäviin”

Työuran piti alun perin mennä kuitenkin ihan toisin. Matkalla on tarvittu kohtalon ohjausta. Vuonna 1985 valkolakin saanut Marco Bjurström pääsi välivuoden jälkeen opiskelemaan sekä Teatterikorkeakouluun että Kauppakorkeakouluun samaan aikaan. Hänen ensimmäinen kesätyöpaikkansa oli ollut äidin suvun perheyrityksessä, joka toi maahan elektroniikkakomponentteja.

– TEAK oli päiväkoulu, joten anoin erikoisluvalla, että saanko opiskella molemmissa samaan aikaan. Lähdin kuitenkin TEAKista joululomalla ja menin kiltisti kauppikseen. Pääaineeni oli Pk-yritykset.

– Oli selvät ajatukset siitä, että kuljen sukuni jälkiä ja hankin kaupallisen koulutuksen. Mielessäni oli, että ehkä menisin sukufirmaan esimiestehtäviin.

Opiskelija-Bjurström oli koreografina kolmessa musikaalissa kauppisvuosinaan. Hymyssä suin hän toteaa, että ”kyllä silloin kohtalo osoitti, mikä on mun juttu: se ei ole debit ja credit”.

Opiskelu kauppakorkeakoulussa jäi pariin vuoteen. Tanssi vei vahvasti ja antoi 21-vuotiaana yrittäjäksi ryhtyneelle uuden ”perheen”.

– Siitä porukasta, jonka kanssa oltiin niin paljon yhdessä, syntyi loppujen lopuksi ajatus StepUp Oy:stä.

Bjurström perusti firman Tiina Kaivolan ja Ari-Pekka Saanion kanssa vuonna 1987. Ensimmäiset kymmenen vuotta StepUp järjesti showesiintymisiä ja muotinäytöksiä. Silloin Lönnrotinkadulla sijaitsevan yrityksen ensimmäisessä esitteessä oli Marcon kuva ja teksti I have a dream.

– Nyt ne unelmat ovat melkein kaikki toteutuneet.

2500 vedettyä luentoa ja valmennusta

Toimistohuoneen sohvalla Helsingin Sörnäisissä urastaan kertoo avoin ja pitkälti myötäsukaista julkisuutta saanut esiintyjä. 1980-luvun lopulla tanssikoulun ja koreografin töiden rinnalle alkoi tulla puhujan keikkoja.

– Kehityin tässä ihmisten innostamisessa, ja se johti juontamisiin: ensimmäiseksi tanssikoulujen juhlissa, joka johti seuraavaan ja seuraavaan. Seuraavaksi olenkin joka lauantai suomalaisten olohuoneissa heilumassa.

Pysytään kuitenkin Bjurströmin ja Ritva Enäkosken koulutusyrityksen R&M Consultingin ajassa. Nykyisin yritys on sulautettuna Namnam-Tuotantoon. Kouluttajakaksikko on vetänyt valmennuksia yrityksille 27 vuoden ajan.

He ovat vetäneet noin 2500 luentoa ja valmennusta. Suurimmat kokoontumiset ovat olleet Tampere-talon kokoluokkaa, ja pienimmät neukkari, jossa on viisi ihmistä. Bjurström kertoo, että hänelle on jäänyt paljon mieleen kohtaamisista pk-yritysten henkilöstön ja yrittäjien kanssa.

– Sellaisia etukäteistilauksia on ollut aika paljon, missä yrittäjä itse kokee, että heillä on hurjan rankkaa tai porukalla on huono fiilis. Mutta sitten kun sinne mennään, he ovatkin paljon ulospäinsuuntautuneempia ja asiat ovat paremmin kuin yrittäjä itse ajattelee.

Aiheena on usein keskinäisviestintä, se, miten työyhteisössä kommunikoidaan keskenään.

Reilun kolmen miljoonan liikevaihdon bisnes 

Mitä kaikkea on mahtunut kolmeen vuosikymmeneen?

StepUp Oy:n toimitusjohtajalle Tiina Kaivolalle yksi huippuhetki oli vuonna 1997, kun StepUp teki televisioon seitsemänosaisen StepUp Shown, joka näytettiin parhaaseen katseluaikaan.

Vuosiin on mahtunut ylä- ja alamäkiä. Show-alalla maksu tulee vasta sitten, kun hommat on tehty. Tämä tarkoitti sitä, että yrittäjien omat palkat joustivat alkuvaiheissa, jotta työntekijät saivat palkkansa.

– Nyt on tehty viime vuosina joka vuosi plussaa. Sitä ennen 25 vuotta tulos oli enimmäkseen miinusmerkkinen tai plusmiinusnolla.

Nyt tanssikoulu tekee reilun kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Huippuhetkiä ja taloudellinen mahalasku

Rakkaus musiikkiteatteriin on saanut Marcon ottamaan isoja riskejä. Hänen yrityksensä Namnam-Tuotanto Oy tuotti Avenue Q -musikaalin vuonna 2007, jota esitettiin Savoy-teatterissa. Sen tuotantobudjetti paisui, ja pahaksi onneksi Suomi järjesti Eurovision laulukilpailut samaan aikaan, kun Avenue Q pyöri teatterissa. Bjurströmin yritykselle tuli isot velat.

–Täysimittaisen musikaalin tuottaminen ilman yhteiskunnan tukia on sulaa hulluutta. En lähde sitä leikkiä enää leikkimään, Bjurström toteaa ykskantaan.

Koulumusikaalit ovat eri asia, koska ne ovat voittoa tavoittelemattomia produktioita.

– Joku äly sisälläni tietää, minkä kokoisia riskejä otan, senkokoisia, että pystyn selviytymään.

Tanssin, ohjaamisen ja kouluttamisen lisäksi monipuolinen yrittäjä vaikuttaa myös ravintolayrityksessä. Hänen veljensä ja veljen vaimon luotsaaman Espan Sokerin omistamat kaksi Pompier ravintolaa toimivat Helsingissä.

Lue koko juttu uusimmasta Yrittäjä-lehdestä.

Kuvassa Tiina Kaivola (2. oikealla) ja Marco Bjurström (oikealla)

TEKSTI Riikka Koskenranta ja Marco Bjurströmin KUVA Meeri Utti

Tilaa Yrittäjä-lehti 
Kategoriat: Yrittäjät

Koko kansan Marco vannoo: ” En lähde sitä leikkiä enää leikkimään”

Yrittäjät uutisarkisto - 22. Lokakuu 2017 - 8:30

Marco Bjurström tuli suomalaisten olohuoneisiin vuonna 1997 joka lauantai-ilta BumtsiBum -ohjelman juontajana. 31-vuotias esiintyjä räjäytti potin ja ohjelma voitti kolme Venla-palkintoa vuosina 1997–1998. Bjurström valittiin samoihin aikoihin television suosituimmaksi miesesiintyjäksi useana vuonna. 

Mies, joka puhuu unelmien seuraamisesta, perusti oman unelmansa jo vuonna 1987 kahden yhtiökumppaninsa kanssa. Nyt ollaan siinä pisteessä, että StepUp Oy juhlii 30-vuotistaivaltaan.

– Koko vuosi on juhlavuosi, onnellinen tanssikouluyrittäjä-esiintyjä tokaisee Yrittäjä-lehden haastattelussa.

– Tunnen ylpeyttä, kun ajattelen tätä 30 vuotta. Merkityksemme Suomessa on tosi suuri. Meitä ei ensimmäisinä vuosina arvostettu, vaan ajateltiin, että tanssityylimme on humpuukia, Bjurström kertoo alkutaipaleesta, jolloin tarvittiin kovaa uskoa omaan tekemiseen.

”Tarkoitus oli mennä sukufirmaan esimiestehtäviin”

Työuran piti alun perin mennä kuitenkin ihan toisin. Matkalla on tarvittu kohtalon ohjausta. Vuonna 1985 valkolakin saanut Marco Bjurström pääsi välivuoden jälkeen opiskelemaan sekä Teatterikorkeakouluun että Kauppakorkeakouluun samaan aikaan. Hänen ensimmäinen kesätyöpaikkansa oli ollut äidin suvun perheyrityksessä, joka toi maahan elektroniikkakomponentteja.

– TEAK oli päiväkoulu, joten anoin erikoisluvalla, että saanko opiskella molemmissa samaan aikaan. Lähdin kuitenkin TEAKista joululomalla ja menin kiltisti kauppikseen. Pääaineeni oli Pk-yritykset.

– Oli selvät ajatukset siitä, että kuljen sukuni jälkiä ja hankin kaupallisen koulutuksen. Mielessäni oli, että ehkä menisin sukufirmaan esimiestehtäviin.

Opiskelija-Bjurström oli koreografina kolmessa musikaalissa kauppisvuosinaan. Hymyssä suin hän toteaa, että ”kyllä silloin kohtalo osoitti, mikä on mun juttu: se ei ole debit ja credit”.

Opiskelu kauppakorkeakoulussa jäi pariin vuoteen. Tanssi vei vahvasti ja antoi 21-vuotiaana yrittäjäksi ryhtyneelle uuden ”perheen”.

– Siitä porukasta, jonka kanssa oltiin niin paljon yhdessä, syntyi loppujen lopuksi ajatus StepUp Oy:stä.

Bjurström perusti firman Tiina Kaivolan ja Ari-Pekka Saanion kanssa vuonna 1987. Ensimmäiset kymmenen vuotta StepUp järjesti showesiintymisiä ja muotinäytöksiä. Silloin Lönnrotinkadulla sijaitsevan yrityksen ensimmäisessä esitteessä oli Marcon kuva ja teksti I have a dream.

– Nyt ne unelmat ovat melkein kaikki toteutuneet.

2500 vedettyä luentoa ja valmennusta

Toimistohuoneen sohvalla Helsingin Sörnäisissä urastaan kertoo avoin ja pitkälti myötäsukaista julkisuutta saanut esiintyjä. 1980-luvun lopulla tanssikoulun ja koreografin töiden rinnalle alkoi tulla puhujan keikkoja.

– Kehityin tässä ihmisten innostamisessa, ja se johti juontamisiin: ensimmäiseksi tanssikoulujen juhlissa, joka johti seuraavaan ja seuraavaan. Seuraavaksi olenkin joka lauantai suomalaisten olohuoneissa heilumassa.

Pysytään kuitenkin Bjurströmin ja Ritva Enäkosken koulutusyrityksen R&M Consultingin ajassa. Nykyisin yritys on sulautettuna Namnam-Tuotantoon. Kouluttajakaksikko on vetänyt valmennuksia yrityksille 27 vuoden ajan.

He ovat vetäneet noin 2500 luentoa ja valmennusta. Suurimmat kokoontumiset ovat olleet Tampere-talon kokoluokkaa, ja pienimmät neukkari, jossa on viisi ihmistä. Bjurström kertoo, että hänelle on jäänyt paljon mieleen kohtaamisista pk-yritysten henkilöstön ja yrittäjien kanssa.

– Sellaisia etukäteistilauksia on ollut aika paljon, missä yrittäjä itse kokee, että heillä on hurjan rankkaa tai porukalla on huono fiilis. Mutta sitten kun sinne mennään, he ovatkin paljon ulospäinsuuntautuneempia ja asiat ovat paremmin kuin yrittäjä itse ajattelee.

Aiheena on usein keskinäisviestintä, se, miten työyhteisössä kommunikoidaan keskenään.

Reilun kolmen miljoonan liikevaihdon bisnes 

Mitä kaikkea on mahtunut kolmeen vuosikymmeneen?

StepUp Oy:n toimitusjohtajalle Tiina Kaivolalle yksi huippuhetki oli vuonna 1997, kun StepUp teki televisioon seitsemänosaisen StepUp Shown, joka näytettiin parhaaseen katseluaikaan.

Vuosiin on mahtunut ylä- ja alamäkiä. Show-alalla maksu tulee vasta sitten, kun hommat on tehty. Tämä tarkoitti sitä, että yrittäjien omat palkat joustivat alkuvaiheissa, jotta työntekijät saivat palkkansa.

– Nyt on tehty viime vuosina joka vuosi plussaa. Sitä ennen 25 vuotta tulos oli enimmäkseen miinusmerkkinen tai plusmiinusnolla.

Nyt tanssikoulu tekee reilun kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Huippuhetkiä ja taloudellinen mahalasku

Rakkaus musiikkiteatteriin on saanut Marcon ottamaan isoja riskejä. Hänen yrityksensä Namnam-Tuotanto Oy tuotti Avenue Q -musikaalin vuonna 2007, jota esitettiin Savoy-teatterissa. Sen tuotantobudjetti paisui, ja pahaksi onneksi Suomi järjesti Eurovision laulukilpailut samaan aikaan, kun Avenue Q pyöri teatterissa. Bjurströmin yritykselle tuli isot velat.

–Täysimittaisen musikaalin tuottaminen ilman yhteiskunnan tukia on sulaa hulluutta. En lähde sitä leikkiä enää leikkimään, Bjurström toteaa ykskantaan.

Koulumusikaalit ovat eri asia, koska ne ovat voittoa tavoittelemattomia produktioita.

– Joku äly sisälläni tietää, minkä kokoisia riskejä otan, senkokoisia, että pystyn selviytymään.

Tanssin, ohjaamisen ja kouluttamisen lisäksi monipuolinen yrittäjä vaikuttaa myös ravintolayrityksessä. Hänen veljensä ja veljen vaimon luotsaaman Espan Sokerin omistamat kaksi Pompier ravintolaa toimivat Helsingissä.

Lue koko juttu uusimmasta Yrittäjä-lehdestä.

Kuvassa Tiina Kaivola (2. oikealla) ja Marco Bjurström (oikealla)

TEKSTI Riikka Koskenranta ja Marco Bjurströmin KUVA Meeri Utti

Tilaa Yrittäjä-lehti 
Kategoriat: Yrittäjät
Julkaise syötteitä