• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 906.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/rymattyl/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.

Uutisten kerääjä

Poliisi varoittaa yrittäjiä uusista petosmuodoista – "luottotappion vaara erittäin suuri"

Yrittäjät tiedotteet - 8 tuntia 32 min sitten

Kerroimme maaliskuussa poliisitutkinnassa olevista uusista petoshuijausten muodoista.

– Uudentyyppistä toimintaa ovat esimerkiksi rikokset, joissa yrityksen nimissä tehdään luotollinen asiakastili suomalaiseen kohdeyritykseen. Huijauksia organisoidaan pääosin Virosta, vaikka tilaajayritys on rekisteröity Suomeen, Helsingin poliisin rikoskomisario Hannu Kortelainen selvitti tuolloin Yrittäjät.fi:lle.

– Yrityksen "edustaja" tai valtakirjalla asioiva "työntekijä" käy ostamassa yrityksen tilille esimerkiksi sähkötyökaluja tai mobiililaitteita niin kauan kuin luottoa riittää.

Rikollisten julkisivuna toimivan, vastaperustetun yrityksen tarkoitus ei poliisin mukaan ole oikea yritystoiminta, vaan ainoastaan hankkia petoksella erilaista omaisuutta.

Nyt Kortelainen kertoo, että rikosten kohteeksi on joutunut noin kymmenkunta yritystä. Niiden myyntiartikkeleina on esimerkiksi sähkötyökaluja, viihde-elektroniikkaa, telepäätelaitteita ja tietokoneita.

– Tämä [asianomistajien] määrä voi vielä nousta, sillä tämän tyyppisissä petoksissa on asianomistajilla varsin pitkä viive ilmoituksen tekemiselle. Yritykset olettavat saavansa vielä ostajayrityksen nimissä tehdyistä ostoista (petoksista) saataviaan takaisin joko myöhässä maksettuna laskuna tai viimeistään esimerkiksi siviilioikeudellisen prosessin ja perinnän kautta. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näissä tapauksissa toteudu, Kortelainen toteaa.

– Yksittäisten petosten keskimääräinen omaisuusvahinko on muutamia tuhansia euroja. Kokonaisuus on kuitenkin sen verran mittava, että vahingot nousevat kymmeniin jopa satoihin tuhansiin euroihin.

Kortelaisen mukaan poliisi ei ole tavoittanut jutun pääepäiltyjä eikä bulvaaneina toimineita, tuotteita noutaneita henkilöitä. Heidän otaksutaan oleilevan ulkomailla.

"Oletettavasti satoja petoksia"

Poliisilla on nyt tutkittavanaan myös uusia, ammattirikollisten/järjestäytyneen rikollisuuden kehittämiä huijausmuotoja.

– Suomeen tuodaan esimerkiksi Ruotsista ja Baltian maista henkilöitä "töihin". Todellisuudessa henkilöt eivät ole tulossa töihin vaan poliisin mukaan osaksi rikollista toimintaa.

– Henkilöitä siis värvätään lähtömaissa esimerkiksi 1 000 euron palkkiota vastaan petosbulvaaniksi. Henkilö tulee Suomeen ja hänelle hankitaan suomalainen henkilötunnus ja pankkitili verkkopankkitunnuksineen Suomessa operoivan rikollisjärjestön jäsenen ohjauksessa. Uskottavuuden lisäämiseksi henkilötunnusta ja pankkiyhteyksiä hankittaessa käytetään väärennettyjä työ- ja asunnonvuokrasopimuksia.

Tämän jälkeen tulokkaalle hankitaan henkilö- ja verkkopankkitunnusten avulla vuokra-asunto.

– Bulvaani antaa saamansa henkilötunnuksen ja pankkitunnukset heidät värvänneen rikollisporukan käyttöön ja poistuu itse maasta välttämättä edes tietäen, mitä kaikkia rikoksia hänen nimissään tehdään tai tullaan tekemään.

Kyseisillä henkilötiedoilla ja asiointivälineillä rikolliset hankkivat pikavippejä ja tekevät verkkokauppaostoksia, jättäen ne maksamatta.

Kortelaisen arvion mukaan ulkomailta värvättyjen henkilöiden nimissä tehtyjä petoksia on "oletettavasti satoja, koska bulvaanejakin on kymmeniä, ja jokaisen bulvaanin tiedoilla tehdään yleensä niin paljon petoksia kuin yritykset luottoa antavat".

– Iso osa näistä rikoksista ei ole vielä tullut poliisin tietoon, koska petoksen kohteeksi joutuneet yritykset yrittävät tavoittaa näitä "haamuasiakkaita" laskumuistutuksilla ja perinnän kautta, mutta se ei johda mihinkään, koska kyseinen henkilö on jo aikaa sitten poistunut kotimaahansa saatuaan suomalaisen henkilöllisyyden.

"Ei koskaan mitään korvauksia"

Mitä suomalaisyritykset voivat tehdä löytääkseen asiakasvirrasta kyseiset huijaukset?

– Tällaisten petosbulvaanien seulominen rehellisten asiakkaiden joukosta voi olla haastavaa, sillä näillä vastikään suomalaisen identiteetin saaneilla henkilöillä ei ole ehtinyt tulla mitään luottohäiriömerkintöjä luottotietorekisteriin eli he ovat luottotietoja tarkistettaessa moitteettomia asiakkaita, Kortelainen sanoo.

Kortelaisen mukaan sähköisen asioinnin perusteella myönnettäviä luottoja kannattaa "harkita hieman tiukemman seulan kautta", jos luottoa hakevalla tai luotollisia ostoksia tekevällä henkilöllä on lyhyt asumishistoria Suomessa.

– Tällaisten asiakkaiden kanssa luottotappion vaara on erittäin suuri, sillä ulkomaille aikaa sitten poistuneilta henkilöiltä, vaikka heidän henkilöllisyytensä pystyttäisiinkin selvittämään, ei tulla koskaan saamaan mitään korvauksia puhumattakaan heidän päämiehiltään. Tällaisten henkilöiden saaminen suomalaisen oikeusprosessin käsiin on myös hyvin haasteellista, Kortelainen toteaa.

Rikoskomisario toivoo Suomeenkin Ruotsin kaltaista positiivista luottorekisteriä.

– Jos tällaisesta rekisteristä pystyisi näkemään esimerkiksi sen, että aivan äskettäin henkilön tiedoilla on otettu useita pikalainoja eri yrityksistä ja tehty luotto-ostoksia eri verkkokaupoista, niin se on jo aika hyvä signaali siitä, että kyse ei ole ihan tavanomaisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Vilkas luottohistoria voisi viitata mahdolliseen identiteetin väärinkäytökseen ja petokseen.

 

Poliisin 5 neuvoa yrittäjille:

  1. Ennen luotollisen asiakastilin avaamista tai sähköpostitse tulleen tilauksen luovuttamista tai toimittamista "epämääräiseen" osoitteeseen olisi hyvä tarkistaa tilaajayrityksen taustoja. Onko se juuri perustettu, onko sen johto- tai omistussuhteissa tapahtunut muutoksia ennen luottotilin avaamista tai tilauksen tekemistä?
  2. Löytyykö yritykselle yhteystietoja internetistä ja vastaako yhteystieto (osoite, puhelinnumero) tilauksessa annettuja tietoja?
  3. Olisi hyvä, jos tietyn riskitason ylittävissä tilauksissa/noudoissa toimipisteen asiointitapahtuman valvontatallenne otettaisiin talteen kaiken varalta. Viranomaiset tulevat sitä mahdollisesti kyselemään muutaman kuukauden, jopa vuoden kuluttua, kun epäilty rikos tulee ilmi maksamattomien laskujen muodossa. Normaalin tallennusajan puitteissa valvontatallenteita ei ole saatavissa enää siinä vaiheessa kun tilaus paljastuu rikokseksi.
  4. Bulvaaneilla on myös ollut väärennettyjä henkilökortteja ja ajokortteja, joten henkilöpapereitakin on syytä ehkä tarkastella tavallista tarkemmin, ottaa niistä mahdollisuuksien mukaan valokopio.
  5. Asiakirjassa oleva valokuva on usein bulvaanin oma kuva, mutta muut tiedot ovat jonkun muun henkilön. Jos henkilökortissa on esimerkiksi kantasuomalaisen henkilön nimi ja henkilö puhuu suomea ulkomaalaisittain murtaen tai ei puhu lainkaan suomea, niin tapausta/tilausta kannattaa tutkia hieman tarkemmin.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

 

Kategoriat: Yrittäjät

Poliisi varoittaa yrittäjiä uusista petosmuodoista – "luottotappion vaara erittäin suuri"

Yrittäjät uutisarkisto - 8 tuntia 32 min sitten

Kerroimme maaliskuussa poliisitutkinnassa olevista uusista petoshuijausten muodoista.

– Uudentyyppistä toimintaa ovat esimerkiksi rikokset, joissa yrityksen nimissä tehdään luotollinen asiakastili suomalaiseen kohdeyritykseen. Huijauksia organisoidaan pääosin Virosta, vaikka tilaajayritys on rekisteröity Suomeen, Helsingin poliisin rikoskomisario Hannu Kortelainen selvitti tuolloin Yrittäjät.fi:lle.

– Yrityksen "edustaja" tai valtakirjalla asioiva "työntekijä" käy ostamassa yrityksen tilille esimerkiksi sähkötyökaluja tai mobiililaitteita niin kauan kuin luottoa riittää.

Rikollisten julkisivuna toimivan, vastaperustetun yrityksen tarkoitus ei poliisin mukaan ole oikea yritystoiminta, vaan ainoastaan hankkia petoksella erilaista omaisuutta.

Nyt Kortelainen kertoo, että rikosten kohteeksi on joutunut noin kymmenkunta yritystä. Niiden myyntiartikkeleina on esimerkiksi sähkötyökaluja, viihde-elektroniikkaa, telepäätelaitteita ja tietokoneita.

– Tämä [asianomistajien] määrä voi vielä nousta, sillä tämän tyyppisissä petoksissa on asianomistajilla varsin pitkä viive ilmoituksen tekemiselle. Yritykset olettavat saavansa vielä ostajayrityksen nimissä tehdyistä ostoista (petoksista) saataviaan takaisin joko myöhässä maksettuna laskuna tai viimeistään esimerkiksi siviilioikeudellisen prosessin ja perinnän kautta. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näissä tapauksissa toteudu, Kortelainen toteaa.

– Yksittäisten petosten keskimääräinen omaisuusvahinko on muutamia tuhansia euroja. Kokonaisuus on kuitenkin sen verran mittava, että vahingot nousevat kymmeniin jopa satoihin tuhansiin euroihin.

Kortelaisen mukaan poliisi ei ole tavoittanut jutun pääepäiltyjä eikä bulvaaneina toimineita, tuotteita noutaneita henkilöitä. Heidän otaksutaan oleilevan ulkomailla.

"Oletettavasti satoja petoksia"

Poliisilla on nyt tutkittavanaan myös uusia, ammattirikollisten/järjestäytyneen rikollisuuden kehittämiä huijausmuotoja.

– Suomeen tuodaan esimerkiksi Ruotsista ja Baltian maista henkilöitä "töihin". Todellisuudessa henkilöt eivät ole tulossa töihin vaan poliisin mukaan osaksi rikollista toimintaa.

– Henkilöitä siis värvätään lähtömaissa esimerkiksi 1 000 euron palkkiota vastaan petosbulvaaniksi. Henkilö tulee Suomeen ja hänelle hankitaan suomalainen henkilötunnus ja pankkitili verkkopankkitunnuksineen Suomessa operoivan rikollisjärjestön jäsenen ohjauksessa. Uskottavuuden lisäämiseksi henkilötunnusta ja pankkiyhteyksiä hankittaessa käytetään väärennettyjä työ- ja asunnonvuokrasopimuksia.

Tämän jälkeen tulokkaalle hankitaan henkilö- ja verkkopankkitunnusten avulla vuokra-asunto.

– Bulvaani antaa saamansa henkilötunnuksen ja pankkitunnukset heidät värvänneen rikollisporukan käyttöön ja poistuu itse maasta välttämättä edes tietäen, mitä kaikkia rikoksia hänen nimissään tehdään tai tullaan tekemään.

Kyseisillä henkilötiedoilla ja asiointivälineillä rikolliset hankkivat pikavippejä ja tekevät verkkokauppaostoksia, jättäen ne maksamatta.

Kortelaisen arvion mukaan ulkomailta värvättyjen henkilöiden nimissä tehtyjä petoksia on "oletettavasti satoja, koska bulvaanejakin on kymmeniä, ja jokaisen bulvaanin tiedoilla tehdään yleensä niin paljon petoksia kuin yritykset luottoa antavat".

– Iso osa näistä rikoksista ei ole vielä tullut poliisin tietoon, koska petoksen kohteeksi joutuneet yritykset yrittävät tavoittaa näitä "haamuasiakkaita" laskumuistutuksilla ja perinnän kautta, mutta se ei johda mihinkään, koska kyseinen henkilö on jo aikaa sitten poistunut kotimaahansa saatuaan suomalaisen henkilöllisyyden.

"Ei koskaan mitään korvauksia"

Mitä suomalaisyritykset voivat tehdä löytääkseen asiakasvirrasta kyseiset huijaukset?

– Tällaisten petosbulvaanien seulominen rehellisten asiakkaiden joukosta voi olla haastavaa, sillä näillä vastikään suomalaisen identiteetin saaneilla henkilöillä ei ole ehtinyt tulla mitään luottohäiriömerkintöjä luottotietorekisteriin eli he ovat luottotietoja tarkistettaessa moitteettomia asiakkaita, Kortelainen sanoo.

Kortelaisen mukaan sähköisen asioinnin perusteella myönnettäviä luottoja kannattaa "harkita hieman tiukemman seulan kautta", jos luottoa hakevalla tai luotollisia ostoksia tekevällä henkilöllä on lyhyt asumishistoria Suomessa.

– Tällaisten asiakkaiden kanssa luottotappion vaara on erittäin suuri, sillä ulkomaille aikaa sitten poistuneilta henkilöiltä, vaikka heidän henkilöllisyytensä pystyttäisiinkin selvittämään, ei tulla koskaan saamaan mitään korvauksia puhumattakaan heidän päämiehiltään. Tällaisten henkilöiden saaminen suomalaisen oikeusprosessin käsiin on myös hyvin haasteellista, Kortelainen toteaa.

Rikoskomisario toivoo Suomeenkin Ruotsin kaltaista positiivista luottorekisteriä.

– Jos tällaisesta rekisteristä pystyisi näkemään esimerkiksi sen, että aivan äskettäin henkilön tiedoilla on otettu useita pikalainoja eri yrityksistä ja tehty luotto-ostoksia eri verkkokaupoista, niin se on jo aika hyvä signaali siitä, että kyse ei ole ihan tavanomaisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Vilkas luottohistoria voisi viitata mahdolliseen identiteetin väärinkäytökseen ja petokseen.

 

Poliisin 5 neuvoa yrittäjille:

  1. Ennen luotollisen asiakastilin avaamista tai sähköpostitse tulleen tilauksen luovuttamista tai toimittamista "epämääräiseen" osoitteeseen olisi hyvä tarkistaa tilaajayrityksen taustoja. Onko se juuri perustettu, onko sen johto- tai omistussuhteissa tapahtunut muutoksia ennen luottotilin avaamista tai tilauksen tekemistä?
  2. Löytyykö yritykselle yhteystietoja internetistä ja vastaako yhteystieto (osoite, puhelinnumero) tilauksessa annettuja tietoja?
  3. Olisi hyvä, jos tietyn riskitason ylittävissä tilauksissa/noudoissa toimipisteen asiointitapahtuman valvontatallenne otettaisiin talteen kaiken varalta. Viranomaiset tulevat sitä mahdollisesti kyselemään muutaman kuukauden, jopa vuoden kuluttua, kun epäilty rikos tulee ilmi maksamattomien laskujen muodossa. Normaalin tallennusajan puitteissa valvontatallenteita ei ole saatavissa enää siinä vaiheessa kun tilaus paljastuu rikokseksi.
  4. Bulvaaneilla on myös ollut väärennettyjä henkilökortteja ja ajokortteja, joten henkilöpapereitakin on syytä ehkä tarkastella tavallista tarkemmin, ottaa niistä mahdollisuuksien mukaan valokopio.
  5. Asiakirjassa oleva valokuva on usein bulvaanin oma kuva, mutta muut tiedot ovat jonkun muun henkilön. Jos henkilökortissa on esimerkiksi kantasuomalaisen henkilön nimi ja henkilö puhuu suomea ulkomaalaisittain murtaen tai ei puhu lainkaan suomea, niin tapausta/tilausta kannattaa tutkia hieman tarkemmin.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

 

Kategoriat: Yrittäjät

Poliisi varoittaa yrittäjiä uusista petosmuodoista – "luottotappion vaara erittäin suuri"

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 8 tuntia 32 min sitten

Kerroimme maaliskuussa poliisitutkinnassa olevista uusista petoshuijausten muodoista.

– Uudentyyppistä toimintaa ovat esimerkiksi rikokset, joissa yrityksen nimissä tehdään luotollinen asiakastili suomalaiseen kohdeyritykseen. Huijauksia organisoidaan pääosin Virosta, vaikka tilaajayritys on rekisteröity Suomeen, Helsingin poliisin rikoskomisario Hannu Kortelainen selvitti tuolloin Yrittäjät.fi:lle.

– Yrityksen "edustaja" tai valtakirjalla asioiva "työntekijä" käy ostamassa yrityksen tilille esimerkiksi sähkötyökaluja tai mobiililaitteita niin kauan kuin luottoa riittää.

Rikollisten julkisivuna toimivan, vastaperustetun yrityksen tarkoitus ei poliisin mukaan ole oikea yritystoiminta, vaan ainoastaan hankkia petoksella erilaista omaisuutta.

Nyt Kortelainen kertoo, että rikosten kohteeksi on joutunut noin kymmenkunta yritystä. Niiden myyntiartikkeleina on esimerkiksi sähkötyökaluja, viihde-elektroniikkaa, telepäätelaitteita ja tietokoneita.

– Tämä [asianomistajien] määrä voi vielä nousta, sillä tämän tyyppisissä petoksissa on asianomistajilla varsin pitkä viive ilmoituksen tekemiselle. Yritykset olettavat saavansa vielä ostajayrityksen nimissä tehdyistä ostoista (petoksista) saataviaan takaisin joko myöhässä maksettuna laskuna tai viimeistään esimerkiksi siviilioikeudellisen prosessin ja perinnän kautta. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näissä tapauksissa toteudu, Kortelainen toteaa.

– Yksittäisten petosten keskimääräinen omaisuusvahinko on muutamia tuhansia euroja. Kokonaisuus on kuitenkin sen verran mittava, että vahingot nousevat kymmeniin jopa satoihin tuhansiin euroihin.

Kortelaisen mukaan poliisi ei ole tavoittanut jutun pääepäiltyjä eikä bulvaaneina toimineita, tuotteita noutaneita henkilöitä. Heidän otaksutaan oleilevan ulkomailla.

"Oletettavasti satoja petoksia"

Poliisilla on nyt tutkittavanaan myös uusia, ammattirikollisten/järjestäytyneen rikollisuuden kehittämiä huijausmuotoja.

– Suomeen tuodaan esimerkiksi Ruotsista ja Baltian maista henkilöitä "töihin". Todellisuudessa henkilöt eivät ole tulossa töihin vaan poliisin mukaan osaksi rikollista toimintaa.

– Henkilöitä siis värvätään lähtömaissa esimerkiksi 1 000 euron palkkiota vastaan petosbulvaaniksi. Henkilö tulee Suomeen ja hänelle hankitaan suomalainen henkilötunnus ja pankkitili verkkopankkitunnuksineen Suomessa operoivan rikollisjärjestön jäsenen ohjauksessa. Uskottavuuden lisäämiseksi henkilötunnusta ja pankkiyhteyksiä hankittaessa käytetään väärennettyjä työ- ja asunnonvuokrasopimuksia.

Tämän jälkeen tulokkaalle hankitaan henkilö- ja verkkopankkitunnusten avulla vuokra-asunto.

– Bulvaani antaa saamansa henkilötunnuksen ja pankkitunnukset heidät värvänneen rikollisporukan käyttöön ja poistuu itse maasta välttämättä edes tietäen, mitä kaikkia rikoksia hänen nimissään tehdään tai tullaan tekemään.

Kyseisillä henkilötiedoilla ja asiointivälineillä rikolliset hankkivat pikavippejä ja tekevät verkkokauppaostoksia, jättäen ne maksamatta.

Kortelaisen arvion mukaan ulkomailta värvättyjen henkilöiden nimissä tehtyjä petoksia on "oletettavasti satoja, koska bulvaanejakin on kymmeniä, ja jokaisen bulvaanin tiedoilla tehdään yleensä niin paljon petoksia kuin yritykset luottoa antavat".

– Iso osa näistä rikoksista ei ole vielä tullut poliisin tietoon, koska petoksen kohteeksi joutuneet yritykset yrittävät tavoittaa näitä "haamuasiakkaita" laskumuistutuksilla ja perinnän kautta, mutta se ei johda mihinkään, koska kyseinen henkilö on jo aikaa sitten poistunut kotimaahansa saatuaan suomalaisen henkilöllisyyden.

"Ei koskaan mitään korvauksia"

Mitä suomalaisyritykset voivat tehdä löytääkseen asiakasvirrasta kyseiset huijaukset?

– Tällaisten petosbulvaanien seulominen rehellisten asiakkaiden joukosta voi olla haastavaa, sillä näillä vastikään suomalaisen identiteetin saaneilla henkilöillä ei ole ehtinyt tulla mitään luottohäiriömerkintöjä luottotietorekisteriin eli he ovat luottotietoja tarkistettaessa moitteettomia asiakkaita, Kortelainen sanoo.

Kortelaisen mukaan sähköisen asioinnin perusteella myönnettäviä luottoja kannattaa "harkita hieman tiukemman seulan kautta", jos luottoa hakevalla tai luotollisia ostoksia tekevällä henkilöllä on lyhyt asumishistoria Suomessa.

– Tällaisten asiakkaiden kanssa luottotappion vaara on erittäin suuri, sillä ulkomaille aikaa sitten poistuneilta henkilöiltä, vaikka heidän henkilöllisyytensä pystyttäisiinkin selvittämään, ei tulla koskaan saamaan mitään korvauksia puhumattakaan heidän päämiehiltään. Tällaisten henkilöiden saaminen suomalaisen oikeusprosessin käsiin on myös hyvin haasteellista, Kortelainen toteaa.

Rikoskomisario toivoo Suomeenkin Ruotsin kaltaista positiivista luottorekisteriä.

– Jos tällaisesta rekisteristä pystyisi näkemään esimerkiksi sen, että aivan äskettäin henkilön tiedoilla on otettu useita pikalainoja eri yrityksistä ja tehty luotto-ostoksia eri verkkokaupoista, niin se on jo aika hyvä signaali siitä, että kyse ei ole ihan tavanomaisesta kuluttajakäyttäytymisestä. Vilkas luottohistoria voisi viitata mahdolliseen identiteetin väärinkäytökseen ja petokseen.

 

Poliisin 5 neuvoa yrittäjille:

  1. Ennen luotollisen asiakastilin avaamista tai sähköpostitse tulleen tilauksen luovuttamista tai toimittamista "epämääräiseen" osoitteeseen olisi hyvä tarkistaa tilaajayrityksen taustoja. Onko se juuri perustettu, onko sen johto- tai omistussuhteissa tapahtunut muutoksia ennen luottotilin avaamista tai tilauksen tekemistä?
  2. Löytyykö yritykselle yhteystietoja internetistä ja vastaako yhteystieto (osoite, puhelinnumero) tilauksessa annettuja tietoja?
  3. Olisi hyvä, jos tietyn riskitason ylittävissä tilauksissa/noudoissa toimipisteen asiointitapahtuman valvontatallenne otettaisiin talteen kaiken varalta. Viranomaiset tulevat sitä mahdollisesti kyselemään muutaman kuukauden, jopa vuoden kuluttua, kun epäilty rikos tulee ilmi maksamattomien laskujen muodossa. Normaalin tallennusajan puitteissa valvontatallenteita ei ole saatavissa enää siinä vaiheessa kun tilaus paljastuu rikokseksi.
  4. Bulvaaneilla on myös ollut väärennettyjä henkilökortteja ja ajokortteja, joten henkilöpapereitakin on syytä ehkä tarkastella tavallista tarkemmin, ottaa niistä mahdollisuuksien mukaan valokopio.
  5. Asiakirjassa oleva valokuva on usein bulvaanin oma kuva, mutta muut tiedot ovat jonkun muun henkilön. Jos henkilökortissa on esimerkiksi kantasuomalaisen henkilön nimi ja henkilö puhuu suomea ulkomaalaisittain murtaen tai ei puhu lainkaan suomea, niin tapausta/tilausta kannattaa tutkia hieman tarkemmin.

Pasi Lehtinen

pasi.lehtinen (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

 

Kategoriat: Yrittäjät

Pikkuyrittäjät palkitaan Yhdysvalloissa – jo 25 000 lasta mukana ohjelmassa

Yrittäjät tiedotteet - 11 tuntia 37 min sitten

Nuori Yrittäjyys ry:n Pikkuyrittäjät-ohjelma palkitaan Gold Global Best Award -tunnustuksella Yhdysvalloissa lokakuussa.

IPN (International education business Partnership Network) on maailmanlaajuinen, yleishyödyllinen verkosto, joka on yli 20 vuoden ajan edistänyt työelämätaitojen oppimista ja opettamista kouluissa. IPN järjestää kahden vuoden välein Global Best Award -kilpailun, jonka palkintogaala pidetään Houstonin avaruuskeskuksessa USA:ssa, 19. lokakuuta.

Pikkuyrittäjät palkitaan Euroopan parhaana (Gold Global Best Award) kategoriassa Yrittäjyys ja yrittäjämäiset taidot. Samalla Pikkuyrittäjät on tässä kategoriassa ehdolla koko maailman parhaaksi, yhdessä muiden maanosien voittajien kanssa.

Kaikkiaan kilpailun kategorioita on kuusi ja gaalan päätteeksi palkitaan maailman paras yrittäjyyskasvatusohjelma/-innovaatio. Global Best Overall Awardin tavoittelussa on mukana myös Pikkuyrittäjät.

– Jo 25 000 lasta on päässyt mukaan innostavaan Pikkuyrittäjät-ohjelmaan, joka on saanut vahvan jalansijan kouluissa ympäri maata. On upeaa päästä esittelemään suomalaista koulutusinnovaatiota yhdessä koko tiimimme kanssa Houstoniin lokakuussa, kertoo Pikkuyrittäjien Mikko Nurminen.

Pikkuyrittäjät edusti Suomea samaisessa kilpailussa myös kaksi vuotta sitten.

Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu 18 tunnin maksuton opinto-ohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman Pikkuyrityksensä. Ohjelman aikana lapsia kannustetaan ja innostetaan olemaan rohkeita ja kokeilemaan uutta. He tunnistavat omat vahvuutensa, hyödyntävät tietonsa ja uskaltavat yrittää.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Pikkuyrittäjät

 

Kategoriat: Yrittäjät

Pikkuyrittäjät palkitaan Yhdysvalloissa – jo 25 000 lasta mukana ohjelmassa

Yrittäjät uutisarkisto - 11 tuntia 37 min sitten

Nuori Yrittäjyys ry:n Pikkuyrittäjät-ohjelma palkitaan Gold Global Best Award -tunnustuksella Yhdysvalloissa lokakuussa.

IPN (International education business Partnership Network) on maailmanlaajuinen, yleishyödyllinen verkosto, joka on yli 20 vuoden ajan edistänyt työelämätaitojen oppimista ja opettamista kouluissa. IPN järjestää kahden vuoden välein Global Best Award -kilpailun, jonka palkintogaala pidetään Houstonin avaruuskeskuksessa USA:ssa, 19. lokakuuta.

Pikkuyrittäjät palkitaan Euroopan parhaana (Gold Global Best Award) kategoriassa Yrittäjyys ja yrittäjämäiset taidot. Samalla Pikkuyrittäjät on tässä kategoriassa ehdolla koko maailman parhaaksi, yhdessä muiden maanosien voittajien kanssa.

Kaikkiaan kilpailun kategorioita on kuusi ja gaalan päätteeksi palkitaan maailman paras yrittäjyyskasvatusohjelma/-innovaatio. Global Best Overall Awardin tavoittelussa on mukana myös Pikkuyrittäjät.

– Jo 25 000 lasta on päässyt mukaan innostavaan Pikkuyrittäjät-ohjelmaan, joka on saanut vahvan jalansijan kouluissa ympäri maata. On upeaa päästä esittelemään suomalaista koulutusinnovaatiota yhdessä koko tiimimme kanssa Houstoniin lokakuussa, kertoo Pikkuyrittäjien Mikko Nurminen.

Pikkuyrittäjät edusti Suomea samaisessa kilpailussa myös kaksi vuotta sitten.

Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu 18 tunnin maksuton opinto-ohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman Pikkuyrityksensä. Ohjelman aikana lapsia kannustetaan ja innostetaan olemaan rohkeita ja kokeilemaan uutta. He tunnistavat omat vahvuutensa, hyödyntävät tietonsa ja uskaltavat yrittää.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Pikkuyrittäjät

 

Kategoriat: Yrittäjät

Pikkuyrittäjät palkitaan Yhdysvalloissa – jo 25 000 lasta mukana ohjelmassa

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 11 tuntia 37 min sitten

Nuori Yrittäjyys ry:n Pikkuyrittäjät-ohjelma palkitaan Gold Global Best Award -tunnustuksella Yhdysvalloissa lokakuussa.

IPN (International education business Partnership Network) on maailmanlaajuinen, yleishyödyllinen verkosto, joka on yli 20 vuoden ajan edistänyt työelämätaitojen oppimista ja opettamista kouluissa. IPN järjestää kahden vuoden välein Global Best Award -kilpailun, jonka palkintogaala pidetään Houstonin avaruuskeskuksessa USA:ssa, 19. lokakuuta.

Pikkuyrittäjät palkitaan Euroopan parhaana (Gold Global Best Award) kategoriassa Yrittäjyys ja yrittäjämäiset taidot. Samalla Pikkuyrittäjät on tässä kategoriassa ehdolla koko maailman parhaaksi, yhdessä muiden maanosien voittajien kanssa.

Kaikkiaan kilpailun kategorioita on kuusi ja gaalan päätteeksi palkitaan maailman paras yrittäjyyskasvatusohjelma/-innovaatio. Global Best Overall Awardin tavoittelussa on mukana myös Pikkuyrittäjät.

– Jo 25 000 lasta on päässyt mukaan innostavaan Pikkuyrittäjät-ohjelmaan, joka on saanut vahvan jalansijan kouluissa ympäri maata. On upeaa päästä esittelemään suomalaista koulutusinnovaatiota yhdessä koko tiimimme kanssa Houstoniin lokakuussa, kertoo Pikkuyrittäjien Mikko Nurminen.

Pikkuyrittäjät edusti Suomea samaisessa kilpailussa myös kaksi vuotta sitten.

Pikkuyrittäjät on alakouluille suunnattu 18 tunnin maksuton opinto-ohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman Pikkuyrityksensä. Ohjelman aikana lapsia kannustetaan ja innostetaan olemaan rohkeita ja kokeilemaan uutta. He tunnistavat omat vahvuutensa, hyödyntävät tietonsa ja uskaltavat yrittää.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Pikkuyrittäjät

 

Kategoriat: Yrittäjät

Uudet valvontamaksut uhkaavat hauholaista kalayrittäjää: "Tämä voi olla kuolinisku"

Yrittäjät tiedotteet - 17. Elokuu 2018 - 12:56

Maa- ja metsätalousministeriö suunnittelee parhaillaan elintarvikevalvontamaksujen korotusta. Käytännössä maksujen määrä voisi jopa kymmenkertaistua nykyisestä.

Korotuksia perustellaan EU-asetuksen vaatimuksella siitä, että valvonnan tuottojen pitäisi vastata paremmin valvonnan kustannuksia.

Maksujen mahdollinen korotus huolestuttaa etenkin kalastus- ja tilapuotiyrityksiä. Yksi huolestunut on Hauhon Järvituotteen yrittäjä Konsta Kankaala, joka myy kalatuotteitaan yksityiskuluttajille sekä ravintoloille, kaupoille ja tukkuliikkeille.

– Toteutuessaan korotukset eivät pelkästään vaikeuta yritystoimintaa vaan ne saattavat lopettaa sen kokonaan, ainakin sellaisena kuin se on tällä hetkellä.

Kankaalan yritys tekee noin 50 000 euron liikevaihtoa. Jos ministeriön suunnitelmat toteutuvat, valvontamaksut voivat nousta useisiin tuhansiin euroihin.

– Nykyisin valvontamaksut ovat joitakin satoja euroja vuodessa. Kyllä se kuolinisku olisi, jatkossa parin kuukauden palkka menee viranomaisille siihen, että he tekevät saman työn kuin tähänkin asti.

– Jos esitys tulee voimaan, minun pitää luultavasti lopettaa jalostustoiminta kokonaan, siirtyä kalastamaan isompia määriä ja myydä kalaa käsittelemättömänä, jolloin siitä ei pidä maksaa niin suuria valvontamaksuja.

Kankaala muistuttaa, että suunnitelmat sotivat EU:n kalatalouspolitiikkaa vastaan.

– EU:ssa pyritään tukemaan pienimuotoista toimintaa, joka ei vaaranna kalakantoja.

"Fileerauksesta tulisi kalliimpaa"

Valvottavilta elintarvikealan yrityksiltä kerättävistä valvontamaksuista tulisi suunnitelmien mukaan vuosittaisia ja kiinteitä. Jatkossa maksut eivät olisi enää kiinni siitä, tehdäänkö tarkastus, vaan vuosimaksua tulee maksaa, vaikkei tarkastuksia omalle kohdalle sattuisikaan.

Kiinteä vuosimaksu pitäisi sisällään mahdollisen valvontakäynnin ja käyntiin liittyvät näytteenotot. Maksuluokat valvontamaksuihin perustuvat puolestaan yrityksen riskiluokitukseen. 

Kankaalan mukaan uuden määräykset vaikuttaisivat etenkin kalan fileeraukseen.

– Jatkossa kalanjalostus tulisi huomattavan paljon kalliimmaksi uusien riskiluokkien takia.

Tällä hetkellä voimassa olevien säädösten mukaan Kankaala saa fileerata elintarvikehuoneistossaan enintään 1000 kiloa filettä. Hän pelkää, että mahdolliset lakimuutokset vaikuttaisivat myös muikun mädin talteenottoon.

"Kala säilyisi huonommin"

Kankaalan yritys toimittaa vakuumipakattua kalaa kuluttajille ja ravintoloille. Ministeriön suunnitelmien toteutuessa myös pakkaustapa pitäisi muuttaa, jos uudet riskiluokat tulevwt käyttöön.

– Jatkossa minun pitäisi pakata kala pakastepussiin, jotta säästäisin kustannuksissa. Siinä tapauksessa kala säilyy huonommin ja pakkaus on paljon rumemman näköinen.

Kankaala ei näe korjattavaa nykyisessä tilanteessa.

– Olen ollut alalla pian viisi vuotta enkä ole saanut ainuttakaan reklamaatiota tuotteista. Kukaan ei ole niistä sairastunut. Senkään takia en ole löytänyt tästä esityksestä mitään positiivista. Vaikuttaa pelkältä rahankeruulta. Hallituksen tavoitteena on ollut leikata turhanpäiväistä byrokratiaa, tämä kyllä sotii niitä puheita vastaan.

Yrittäjä aikoo seuraavaksi perehtyä tarkasti ministeriön esitykseen.

– Täytyy nyt lukea ehdotus ajatuksella läpi ja sitten kommentoida sitä. Teksti on melko vaikeaselkoista, joten sen kanssa menee aikaa, Kankaala harmittelee.

Elintarvikelakiluonnoksen lausuntoaika päättyy tänään.

Yrittäjät: Maksukorotukset vedettävä pois

Suomen Yrittäjät vaatii, että suunnitellut maksukorotukset vedetään pois. Yrittäjien mielestä valvonnan kohteiden ei tule yksin kantaa valvonnan kustannuksia. Jos maksuja täytyy tarkistaa, korotuksia tulee lieventää olennaisesti. Maksun suuruus voisi olla sidottu yrityksen liikevaihtoon, ainakin pienemmässä yrityskoossa.

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin pelkää, että esitys vaikuttaa rajulla tavalla etenkin pieniin yrityksiin.

– Suunniteltu valvontamaksujen nosto on erittäin suuri, ja sen vaikutukset olisivat rajut. Pienimmillä elintarvikeyrittäjillä 5 000 – 10 000 euron vuosittainen valvontamaksukulu johtaisi pohdintaan, kannattaako yritystoimintaa enää jatkaa. Valvontamaksujen tason tulisi mieluummin kannustaa yrittäjiä laadukkaaseen toimintaan. Jos esitykset toteutetaan, käy päinvastoin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Uudet valvontamaksut uhkaavat hauholaista kalayrittäjää: "Tämä voi olla kuolinisku"

Yrittäjät uutisarkisto - 17. Elokuu 2018 - 12:56

Maa- ja metsätalousministeriö suunnittelee parhaillaan elintarvikevalvontamaksujen korotusta. Käytännössä maksujen määrä voisi jopa kymmenkertaistua nykyisestä.

Korotuksia perustellaan EU-asetuksen vaatimuksella siitä, että valvonnan tuottojen pitäisi vastata paremmin valvonnan kustannuksia.

Maksujen mahdollinen korotus huolestuttaa etenkin kalastus- ja tilapuotiyrityksiä. Yksi huolestunut on Hauhon Järvituotteen yrittäjä Konsta Kankaala, joka myy kalatuotteitaan yksityiskuluttajille sekä ravintoloille, kaupoille ja tukkuliikkeille.

– Toteutuessaan korotukset eivät pelkästään vaikeuta yritystoimintaa vaan ne saattavat lopettaa sen kokonaan, ainakin sellaisena kuin se on tällä hetkellä.

Kankaalan yritys tekee noin 50 000 euron liikevaihtoa. Jos ministeriön suunnitelmat toteutuvat, valvontamaksut voivat nousta useisiin tuhansiin euroihin.

– Nykyisin valvontamaksut ovat joitakin satoja euroja vuodessa. Kyllä se kuolinisku olisi, jatkossa parin kuukauden palkka menee viranomaisille siihen, että he tekevät saman työn kuin tähänkin asti.

– Jos esitys tulee voimaan, minun pitää luultavasti lopettaa jalostustoiminta kokonaan, siirtyä kalastamaan isompia määriä ja myydä kalaa käsittelemättömänä, jolloin siitä ei pidä maksaa niin suuria valvontamaksuja.

Kankaala muistuttaa, että suunnitelmat sotivat EU:n kalatalouspolitiikkaa vastaan.

– EU:ssa pyritään tukemaan pienimuotoista toimintaa, joka ei vaaranna kalakantoja.

"Fileerauksesta tulisi kalliimpaa"

Valvottavilta elintarvikealan yrityksiltä kerättävistä valvontamaksuista tulisi suunnitelmien mukaan vuosittaisia ja kiinteitä. Jatkossa maksut eivät olisi enää kiinni siitä, tehdäänkö tarkastus, vaan vuosimaksua tulee maksaa, vaikkei tarkastuksia omalle kohdalle sattuisikaan.

Kiinteä vuosimaksu pitäisi sisällään mahdollisen valvontakäynnin ja käyntiin liittyvät näytteenotot. Maksuluokat valvontamaksuihin perustuvat puolestaan yrityksen riskiluokitukseen. 

Kankaalan mukaan uuden määräykset vaikuttaisivat etenkin kalan fileeraukseen.

– Jatkossa kalanjalostus tulisi huomattavan paljon kalliimmaksi uusien riskiluokkien takia.

Tällä hetkellä voimassa olevien säädösten mukaan Kankaala saa fileerata elintarvikehuoneistossaan enintään 1000 kiloa filettä. Hän pelkää, että mahdolliset lakimuutokset vaikuttaisivat myös muikun mädin talteenottoon.

"Kala säilyisi huonommin"

Kankaalan yritys toimittaa vakuumipakattua kalaa kuluttajille ja ravintoloille. Ministeriön suunnitelmien toteutuessa myös pakkaustapa pitäisi muuttaa, jos uudet riskiluokat tulevwt käyttöön.

– Jatkossa minun pitäisi pakata kala pakastepussiin, jotta säästäisin kustannuksissa. Siinä tapauksessa kala säilyy huonommin ja pakkaus on paljon rumemman näköinen.

Kankaala ei näe korjattavaa nykyisessä tilanteessa.

– Olen ollut alalla pian viisi vuotta enkä ole saanut ainuttakaan reklamaatiota tuotteista. Kukaan ei ole niistä sairastunut. Senkään takia en ole löytänyt tästä esityksestä mitään positiivista. Vaikuttaa pelkältä rahankeruulta. Hallituksen tavoitteena on ollut leikata turhanpäiväistä byrokratiaa, tämä kyllä sotii niitä puheita vastaan.

Yrittäjä aikoo seuraavaksi perehtyä tarkasti ministeriön esitykseen.

– Täytyy nyt lukea ehdotus ajatuksella läpi ja sitten kommentoida sitä. Teksti on melko vaikeaselkoista, joten sen kanssa menee aikaa, Kankaala harmittelee.

Elintarvikelakiluonnoksen lausuntoaika päättyy tänään.

Yrittäjät: Maksukorotukset vedettävä pois

Suomen Yrittäjät vaatii, että suunnitellut maksukorotukset vedetään pois. Yrittäjien mielestä valvonnan kohteiden ei tule yksin kantaa valvonnan kustannuksia. Jos maksuja täytyy tarkistaa, korotuksia tulee lieventää olennaisesti. Maksun suuruus voisi olla sidottu yrityksen liikevaihtoon, ainakin pienemmässä yrityskoossa.

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin pelkää, että esitys vaikuttaa rajulla tavalla etenkin pieniin yrityksiin.

– Suunniteltu valvontamaksujen nosto on erittäin suuri, ja sen vaikutukset olisivat rajut. Pienimmillä elintarvikeyrittäjillä 5 000 – 10 000 euron vuosittainen valvontamaksukulu johtaisi pohdintaan, kannattaako yritystoimintaa enää jatkaa. Valvontamaksujen tason tulisi mieluummin kannustaa yrittäjiä laadukkaaseen toimintaan. Jos esitykset toteutetaan, käy päinvastoin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Uudet valvontamaksut uhkaavat hauholaista kalayrittäjää: "Tämä voi olla kuolinisku"

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 17. Elokuu 2018 - 12:56

Maa- ja metsätalousministeriö suunnittelee parhaillaan elintarvikevalvontamaksujen korotusta. Käytännössä maksujen määrä voisi jopa kymmenkertaistua nykyisestä.

Korotuksia perustellaan EU-asetuksen vaatimuksella siitä, että valvonnan tuottojen pitäisi vastata paremmin valvonnan kustannuksia.

Maksujen mahdollinen korotus huolestuttaa etenkin kalastus- ja tilapuotiyrityksiä. Yksi huolestunut on Hauhon Järvituotteen yrittäjä Konsta Kankaala, joka myy kalatuotteitaan yksityiskuluttajille sekä ravintoloille, kaupoille ja tukkuliikkeille.

– Toteutuessaan korotukset eivät pelkästään vaikeuta yritystoimintaa vaan ne saattavat lopettaa sen kokonaan, ainakin sellaisena kuin se on tällä hetkellä.

Kankaalan yritys tekee noin 50 000 euron liikevaihtoa. Jos ministeriön suunnitelmat toteutuvat, valvontamaksut voivat nousta useisiin tuhansiin euroihin.

– Nykyisin valvontamaksut ovat joitakin satoja euroja vuodessa. Kyllä se kuolinisku olisi, jatkossa parin kuukauden palkka menee viranomaisille siihen, että he tekevät saman työn kuin tähänkin asti.

– Jos esitys tulee voimaan, minun pitää luultavasti lopettaa jalostustoiminta kokonaan, siirtyä kalastamaan isompia määriä ja myydä kalaa käsittelemättömänä, jolloin siitä ei pidä maksaa niin suuria valvontamaksuja.

Kankaala muistuttaa, että suunnitelmat sotivat EU:n kalatalouspolitiikkaa vastaan.

– EU:ssa pyritään tukemaan pienimuotoista toimintaa, joka ei vaaranna kalakantoja.

"Fileerauksesta tulisi kalliimpaa"

Valvottavilta elintarvikealan yrityksiltä kerättävistä valvontamaksuista tulisi suunnitelmien mukaan vuosittaisia ja kiinteitä. Jatkossa maksut eivät olisi enää kiinni siitä, tehdäänkö tarkastus, vaan vuosimaksua tulee maksaa, vaikkei tarkastuksia omalle kohdalle sattuisikaan.

Kiinteä vuosimaksu pitäisi sisällään mahdollisen valvontakäynnin ja käyntiin liittyvät näytteenotot. Maksuluokat valvontamaksuihin perustuvat puolestaan yrityksen riskiluokitukseen. 

Kankaalan mukaan uuden määräykset vaikuttaisivat etenkin kalan fileeraukseen.

– Jatkossa kalanjalostus tulisi huomattavan paljon kalliimmaksi uusien riskiluokkien takia.

Tällä hetkellä voimassa olevien säädösten mukaan Kankaala saa fileerata elintarvikehuoneistossaan enintään 1000 kiloa filettä. Hän pelkää, että mahdolliset lakimuutokset vaikuttaisivat myös muikun mädin talteenottoon.

"Kala säilyisi huonommin"

Kankaalan yritys toimittaa vakuumipakattua kalaa kuluttajille ja ravintoloille. Ministeriön suunnitelmien toteutuessa myös pakkaustapa pitäisi muuttaa, jos uudet riskiluokat tulevwt käyttöön.

– Jatkossa minun pitäisi pakata kala pakastepussiin, jotta säästäisin kustannuksissa. Siinä tapauksessa kala säilyy huonommin ja pakkaus on paljon rumemman näköinen.

Kankaala ei näe korjattavaa nykyisessä tilanteessa.

– Olen ollut alalla pian viisi vuotta enkä ole saanut ainuttakaan reklamaatiota tuotteista. Kukaan ei ole niistä sairastunut. Senkään takia en ole löytänyt tästä esityksestä mitään positiivista. Vaikuttaa pelkältä rahankeruulta. Hallituksen tavoitteena on ollut leikata turhanpäiväistä byrokratiaa, tämä kyllä sotii niitä puheita vastaan.

Yrittäjä aikoo seuraavaksi perehtyä tarkasti ministeriön esitykseen.

– Täytyy nyt lukea ehdotus ajatuksella läpi ja sitten kommentoida sitä. Teksti on melko vaikeaselkoista, joten sen kanssa menee aikaa, Kankaala harmittelee.

Elintarvikelakiluonnoksen lausuntoaika päättyy tänään.

Yrittäjät: Maksukorotukset vedettävä pois

Suomen Yrittäjät vaatii, että suunnitellut maksukorotukset vedetään pois. Yrittäjien mielestä valvonnan kohteiden ei tule yksin kantaa valvonnan kustannuksia. Jos maksuja täytyy tarkistaa, korotuksia tulee lieventää olennaisesti. Maksun suuruus voisi olla sidottu yrityksen liikevaihtoon, ainakin pienemmässä yrityskoossa.

Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin pelkää, että esitys vaikuttaa rajulla tavalla etenkin pieniin yrityksiin.

– Suunniteltu valvontamaksujen nosto on erittäin suuri, ja sen vaikutukset olisivat rajut. Pienimmillä elintarvikeyrittäjillä 5 000 – 10 000 euron vuosittainen valvontamaksukulu johtaisi pohdintaan, kannattaako yritystoimintaa enää jatkaa. Valvontamaksujen tason tulisi mieluummin kannustaa yrittäjiä laadukkaaseen toimintaan. Jos esitykset toteutetaan, käy päinvastoin.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Työnantaja, tästä korvauksesta et ehkä tiennyt – Näin saat 2500 euroa naispuolisen työntekijän perheenlisäyksestä

Yrittäjät tiedotteet - 17. Elokuu 2018 - 11:36

Perhevapaakorvausta on voinut hakea viime vuoden keväästä alkaen. Yrittäjä voi hakea sitä myös Kelan sähköisessä asiointipalvelussa.

Kyseessä on 2500 euron suuruinen kertakorvaus, joka voidaan maksaa naispuolisen työntekijän raskaudesta tai adoptiosta, jos ehdot täyttyvät. Yrittäjä ei voi saada korvausta omista vanhemmuudesta aiheutuvista kustannuksistaan.

Näillä ehdoilla saat korvauksen

1. Työntekijälle on maksettu äitiysrahaa tai adoptioäidin vanhempainrahaa.

2. Työntekijälle on maksettu äitiysrahan tai adoptioäidin vanhempainrahan ajalta työ- tai virkaehtosopimukseen tai työsopimukseen perustuvaa palkkaa vähintään kuukauden ajalta yhtäjaksoisesti. Jos äiti tekee kuukauden palkallisen äitiysvapaan ajalla työpäiviä, se katkaisee kuukauden maksujakson.

3. Työntekijän työsuhde on kestänyt vähintään kolme kuukautta ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista. Työsopimuksen on kestettävä vähintään vuoden.

4. Työntekijän työaika on ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista vähintään 80 prosenttia alan kokoaikaisesta säännöllisestä työajasta.

5. Perhevapaakorvausta voi hakea myös työnantaja, joka maksaa äidille palkan ja vanhempainpäivärahan erotuksen.

6. Vuoden mittainen työsuhde voi täyttyä myös useammasta määräaikaisesta työsuhteesta, jos ne jatkuvat samalla työnantajalla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden.

7. Perhevapaakorvausta voi hakea heti, kun palkkaa on maksettu vähintään kuukaudelta. Perhevapaakorvausta on haettava viimeistään kuuden kuukauden kuluessa vanhemman vanhempainpäivärahakauden päättymisestä.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Työnantaja, tästä korvauksesta et ehkä tiennyt – Näin saat 2500 euroa naispuolisen työntekijän perheenlisäyksestä

Yrittäjät uutisarkisto - 17. Elokuu 2018 - 11:36

Perhevapaakorvausta on voinut hakea viime vuoden keväästä alkaen. Yrittäjä voi hakea sitä myös Kelan sähköisessä asiointipalvelussa.

Kyseessä on 2500 euron suuruinen kertakorvaus, joka voidaan maksaa naispuolisen työntekijän raskaudesta tai adoptiosta, jos ehdot täyttyvät. Yrittäjä ei voi saada korvausta omista vanhemmuudesta aiheutuvista kustannuksistaan.

Näillä ehdoilla saat korvauksen

1. Työntekijälle on maksettu äitiysrahaa tai adoptioäidin vanhempainrahaa.

2. Työntekijälle on maksettu äitiysrahan tai adoptioäidin vanhempainrahan ajalta työ- tai virkaehtosopimukseen tai työsopimukseen perustuvaa palkkaa vähintään kuukauden ajalta yhtäjaksoisesti. Jos äiti tekee kuukauden palkallisen äitiysvapaan ajalla työpäiviä, se katkaisee kuukauden maksujakson.

3. Työntekijän työsuhde on kestänyt vähintään kolme kuukautta ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista. Työsopimuksen on kestettävä vähintään vuoden.

4. Työntekijän työaika on ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista vähintään 80 prosenttia alan kokoaikaisesta säännöllisestä työajasta.

5. Perhevapaakorvausta voi hakea myös työnantaja, joka maksaa äidille palkan ja vanhempainpäivärahan erotuksen.

6. Vuoden mittainen työsuhde voi täyttyä myös useammasta määräaikaisesta työsuhteesta, jos ne jatkuvat samalla työnantajalla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden.

7. Perhevapaakorvausta voi hakea heti, kun palkkaa on maksettu vähintään kuukaudelta. Perhevapaakorvausta on haettava viimeistään kuuden kuukauden kuluessa vanhemman vanhempainpäivärahakauden päättymisestä.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Työnantaja, tästä korvauksesta et ehkä tiennyt – Näin saat 2500 euroa naispuolisen työntekijän perheenlisäyksestä

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 17. Elokuu 2018 - 11:36

Perhevapaakorvausta on voinut hakea viime vuoden keväästä alkaen. Yrittäjä voi hakea sitä myös Kelan sähköisessä asiointipalvelussa.

Kyseessä on 2500 euron suuruinen kertakorvaus, joka voidaan maksaa naispuolisen työntekijän raskaudesta tai adoptiosta, jos ehdot täyttyvät. Yrittäjä ei voi saada korvausta omista vanhemmuudesta aiheutuvista kustannuksistaan.

Näillä ehdoilla saat korvauksen

1. Työntekijälle on maksettu äitiysrahaa tai adoptioäidin vanhempainrahaa.

2. Työntekijälle on maksettu äitiysrahan tai adoptioäidin vanhempainrahan ajalta työ- tai virkaehtosopimukseen tai työsopimukseen perustuvaa palkkaa vähintään kuukauden ajalta yhtäjaksoisesti. Jos äiti tekee kuukauden palkallisen äitiysvapaan ajalla työpäiviä, se katkaisee kuukauden maksujakson.

3. Työntekijän työsuhde on kestänyt vähintään kolme kuukautta ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista. Työsopimuksen on kestettävä vähintään vuoden.

4. Työntekijän työaika on ennen äitiysrahakauden tai adoptioäidin vanhempainrahakauden alkamista vähintään 80 prosenttia alan kokoaikaisesta säännöllisestä työajasta.

5. Perhevapaakorvausta voi hakea myös työnantaja, joka maksaa äidille palkan ja vanhempainpäivärahan erotuksen.

6. Vuoden mittainen työsuhde voi täyttyä myös useammasta määräaikaisesta työsuhteesta, jos ne jatkuvat samalla työnantajalla yhtäjaksoisesti vähintään vuoden.

7. Perhevapaakorvausta voi hakea heti, kun palkkaa on maksettu vähintään kuukaudelta. Perhevapaakorvausta on haettava viimeistään kuuden kuukauden kuluessa vanhemman vanhempainpäivärahakauden päättymisestä.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tiesitkö tästä OneDrive-uudistuksesta? Helpottaa tärkeiden tiedostojen varmuuskopiointia

Yrittäjät tiedotteet - 17. Elokuu 2018 - 9:50

Microsoft on kertonut uusista ominaisuuksista suosittuun OneDrive-pilvipalveluunsa. Uudistukset helpottavat etenkin tärkeiden päivittäisten tiedostojen varmuuskopiointia pilvipalvelimelle.

Uutta on esimerkiksi tärkeiden kansioiden suojaus. Toiminnon avulla Windowsin Kuvat-kansio, Dokumentit-kansio- ja työpöytäkansio voidaan synkronoida suoraan pilveen. Sen jälkeen niiden sisältö voidaan jakaa samaa käyttäjätiliä käyttävien laitteiden kesken.

Kansioiden suojaustoiminto on ollut jo yrityskäyttäjien saatavilla, mutta nyt ominaisuus tulee tarjolle myös kuluttajaversioon. Toiminnon saa käyttöön OneDriven asetuksista menemällä tehtäväkeskukseen ja klikkaamalla pilvikuvaketta hiiren oikealla painikkeella. Tämän jälkeen valitaan lisää-valikosta asetukset, automaattinen tallennus ja "päivitä kansiot".

Kyseisestä ominaisuudesta on hyötyä niille, jotka tallentavat jatkuvasti tärkeitä tiedostoja työpöydälle.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tiesitkö tästä OneDrive-uudistuksesta? Helpottaa tärkeiden tiedostojen varmuuskopiointia

Yrittäjät uutisarkisto - 17. Elokuu 2018 - 9:50

Microsoft on kertonut uusista ominaisuuksista suosittuun OneDrive-pilvipalveluunsa. Uudistukset helpottavat etenkin tärkeiden päivittäisten tiedostojen varmuuskopiointia pilvipalvelimelle.

Uutta on esimerkiksi tärkeiden kansioiden suojaus. Toiminnon avulla Windowsin Kuvat-kansio, Dokumentit-kansio- ja työpöytäkansio voidaan synkronoida suoraan pilveen. Sen jälkeen niiden sisältö voidaan jakaa samaa käyttäjätiliä käyttävien laitteiden kesken.

Kansioiden suojaustoiminto on ollut jo yrityskäyttäjien saatavilla, mutta nyt ominaisuus tulee tarjolle myös kuluttajaversioon. Toiminnon saa käyttöön OneDriven asetuksista menemällä tehtäväkeskukseen ja klikkaamalla pilvikuvaketta hiiren oikealla painikkeella. Tämän jälkeen valitaan lisää-valikosta asetukset, automaattinen tallennus ja "päivitä kansiot".

Kyseisestä ominaisuudesta on hyötyä niille, jotka tallentavat jatkuvasti tärkeitä tiedostoja työpöydälle.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Tiesitkö tästä OneDrive-uudistuksesta? Helpottaa tärkeiden tiedostojen varmuuskopiointia

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 17. Elokuu 2018 - 9:50

Microsoft on kertonut uusista ominaisuuksista suosittuun OneDrive-pilvipalveluunsa. Uudistukset helpottavat etenkin tärkeiden päivittäisten tiedostojen varmuuskopiointia pilvipalvelimelle.

Uutta on esimerkiksi tärkeiden kansioiden suojaus. Toiminnon avulla Windowsin Kuvat-kansio, Dokumentit-kansio- ja työpöytäkansio voidaan synkronoida suoraan pilveen. Sen jälkeen niiden sisältö voidaan jakaa samaa käyttäjätiliä käyttävien laitteiden kesken.

Kansioiden suojaustoiminto on ollut jo yrityskäyttäjien saatavilla, mutta nyt ominaisuus tulee tarjolle myös kuluttajaversioon. Toiminnon saa käyttöön OneDriven asetuksista menemällä tehtäväkeskukseen ja klikkaamalla pilvikuvaketta hiiren oikealla painikkeella. Tämän jälkeen valitaan lisää-valikosta asetukset, automaattinen tallennus ja "päivitä kansiot".

Kyseisestä ominaisuudesta on hyötyä niille, jotka tallentavat jatkuvasti tärkeitä tiedostoja työpöydälle.

Kuva: iStockPhoto

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Eikö yrityksesi ole vielä LinkedInissä? 8 vinkkiä, miten herätät mielenkiintoa ja boostaat huomiosi

Yrittäjät tiedotteet - 17. Elokuu 2018 - 8:38

Kerroimme äskettäin vinkeistä, joilla LinkedIn-palvelusta saa enemmän irti yksityiskäyttäjänä. Palveluun voi kuitenkin luoda profiilin myös yrityksen nimissä, jolloin yrittäjällä on mahdollisuus tuoda yrityksen brändiä ja sanomaa esille etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille, jotka ovat ottaneet LinkedInin omakseen.

LinkedIn-profiilista voi olla yritykselle hyötyä paitsi näkyvyyden lisääntymisenä, myös tietoisuuden kasvattamisena yrityksen toimialasta ja osaamisesta. Samalla yritys voi lisätä uskottavuuttaan kertomalla esimerkiksi osaamisestaan.

Kokosimme 8 vinkkiä, joilla yritys voi boostata omaa LinkedIn-profiiliaan.

1. Suunnittele esittelyteksti huolellisesti

Luo yrityksesi profiiliin selkeä ja informatiivinen kuvaus siitä, mitä yritys tekee, mitkä ovat sen vahvuudet ja miten se erottautuu kilpailijoista. Ole persoonallinen ja uskalla erottautua. Testaa esittelyteksti tuttavillasi, jotka voivat arvioida sitä asiakkaan näkökulmasta. Muista puhutella esittelyllä suoraan asiakkaitasi ja kertoa esimerkiksi, miten voit auttaa.

2. Muista lisätä logo

Lisää profiiliisi yrityksen logo. Se näkyy käyttäjille pikkukuvassa esimerkiksi silloin, kun käyttäjät hakevat yritystäsi LinkedInin hakutoiminnolla. LinkedInin omien tilastojen mukaan logokuvan lisänneet yritykset keräävät kuusi kertaa enemmän liikennettä profiileihinsa.

3. Luo varsinaisen profiilin lisäksi Showcase Page

LinkedInissä yritys voi luoda tavallisen profiilisivun lisäksi Showcase-sivun, jonka tarkoituksena on kasvattaa seuraajayhteisön kokoa. Sivu mahdollistaa tavallista profiilia kohdistetumman sisällön jakamisen. Showcase-sivuja voi olla useampia ja ne voivat keskittyä esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun ympärille. Sivuilla voi esimerkiksi kertoa vinkkejä ja kohdistaa julkaisuja nimenomaan kyseisen tuotteen käyttäjille.

4. Käytä avainsanoja

LinkedIn on varsin ystävällinen palvelu hakukoneoptimointia ajatellen. Siksi on tärkeää, että yrityksen esittelytekstissä ja julkaisuissa käytetään runsaasti oleellisia avainsanoja. Perehdy siis oman alasi yritysten markkinaan ja etsi muiden alalla toimivien yritysten postauksista oleellisia avainsanoja. 

5. Jaa yrityksen ammattialaan liittyviä uutisia

LinkedInissä parhaiten menestyvät postaukset käsittelevät ammatillisia aiheita. Jaa siis oman alasi uutisia kuten messuraportteja, alan vaikuttajien kirjoituksia, oman alasi uutisia ja muista jakaa myös omaa tietouttasi kuten blogitekstejä tai videoblogeja. Voit tuottaa videota myös suoraan LinkedIn-tilille. Muista kertoa uutuustuotteista mutta älä keskity pelkästään myymään vaan kertomaan osaamisestasi tuotteiden takana. Voit myös kertoa avoimista työpaikoista ja saada näin positiivista "pöhinää" yrityksesi ympärille.

6. Muista "social selling"

Sisältösi voi kiinnostaa, mutta se ei suoraan myy mitään. Muista siis herättää potentiaalisten asiakkaidesi kiinnostus myös myymällä tuotteitasi ja palveluitasi. Älä pidä kynttilää vakan alla vaan luota yrityksen brändiin.

7. Käytä analytiikkaa

Älä unohda tarkkailla yritysprofiilisi kävijämääriä ja suorituskykyä LinkedInissä. Palvelu itsessään tarjoaa analysointiin hyvät työvälineet. Profiilin haltija voi esimerkiksi nähdä, mitkä julkaisut saavat eniten näkyvyyttä ja kommentteja. Näiden tietojen perusteella on hyvä säätää tulevien julkaisujen sisältöä. Tarkkaile myös profiilisi kävijöiden maantieteellistä sijaintia ja jakautumista. Tämän tiedon avulla voit suunnata postauksia näille ryhmille.

8. Käytä julkaisuissa kuvia

LinkedInissä voi erottautua kuvilla, jotka välittävät yleisölle yrityksen persoonallista ääntä. LinkedInin omien tilastojen perusteella kuvan sisältävä julkaisu kerää peräti 98 prosenttia enemmän kommentteja verrattuna postaukseen, jossa ei ole kuvaa. Videot sen sijaan houkuttavat kommentoimaan 75 prosenttia enemmän kuin postaukset, joissa ei ole videota.

Lähteet: LinkedIn, Forbes

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Eikö yrityksesi ole vielä LinkedInissä? 8 vinkkiä, miten herätät mielenkiintoa ja boostaat huomiosi

Yrittäjät uutisarkisto - 17. Elokuu 2018 - 8:38

Kerroimme äskettäin vinkeistä, joilla LinkedIn-palvelusta saa enemmän irti yksityiskäyttäjänä. Palveluun voi kuitenkin luoda profiilin myös yrityksen nimissä, jolloin yrittäjällä on mahdollisuus tuoda yrityksen brändiä ja sanomaa esille etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille, jotka ovat ottaneet LinkedInin omakseen.

LinkedIn-profiilista voi olla yritykselle hyötyä paitsi näkyvyyden lisääntymisenä, myös tietoisuuden kasvattamisena yrityksen toimialasta ja osaamisesta. Samalla yritys voi lisätä uskottavuuttaan kertomalla esimerkiksi osaamisestaan.

Kokosimme 8 vinkkiä, joilla yritys voi boostata omaa LinkedIn-profiiliaan.

1. Suunnittele esittelyteksti huolellisesti

Luo yrityksesi profiiliin selkeä ja informatiivinen kuvaus siitä, mitä yritys tekee, mitkä ovat sen vahvuudet ja miten se erottautuu kilpailijoista. Ole persoonallinen ja uskalla erottautua. Testaa esittelyteksti tuttavillasi, jotka voivat arvioida sitä asiakkaan näkökulmasta. Muista puhutella esittelyllä suoraan asiakkaitasi ja kertoa esimerkiksi, miten voit auttaa.

2. Muista lisätä logo

Lisää profiiliisi yrityksen logo. Se näkyy käyttäjille pikkukuvassa esimerkiksi silloin, kun käyttäjät hakevat yritystäsi LinkedInin hakutoiminnolla. LinkedInin omien tilastojen mukaan logokuvan lisänneet yritykset keräävät kuusi kertaa enemmän liikennettä profiileihinsa.

3. Luo varsinaisen profiilin lisäksi Showcase Page

LinkedInissä yritys voi luoda tavallisen profiilisivun lisäksi Showcase-sivun, jonka tarkoituksena on kasvattaa seuraajayhteisön kokoa. Sivu mahdollistaa tavallista profiilia kohdistetumman sisällön jakamisen. Showcase-sivuja voi olla useampia ja ne voivat keskittyä esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun ympärille. Sivuilla voi esimerkiksi kertoa vinkkejä ja kohdistaa julkaisuja nimenomaan kyseisen tuotteen käyttäjille.

4. Käytä avainsanoja

LinkedIn on varsin ystävällinen palvelu hakukoneoptimointia ajatellen. Siksi on tärkeää, että yrityksen esittelytekstissä ja julkaisuissa käytetään runsaasti oleellisia avainsanoja. Perehdy siis oman alasi yritysten markkinaan ja etsi muiden alalla toimivien yritysten postauksista oleellisia avainsanoja. 

5. Jaa yrityksen ammattialaan liittyviä uutisia

LinkedInissä parhaiten menestyvät postaukset käsittelevät ammatillisia aiheita. Jaa siis oman alasi uutisia kuten messuraportteja, alan vaikuttajien kirjoituksia, oman alasi uutisia ja muista jakaa myös omaa tietouttasi kuten blogitekstejä tai videoblogeja. Voit tuottaa videota myös suoraan LinkedIn-tilille. Muista kertoa uutuustuotteista mutta älä keskity pelkästään myymään vaan kertomaan osaamisestasi tuotteiden takana. Voit myös kertoa avoimista työpaikoista ja saada näin positiivista "pöhinää" yrityksesi ympärille.

6. Muista "social selling"

Sisältösi voi kiinnostaa, mutta se ei suoraan myy mitään. Muista siis herättää potentiaalisten asiakkaidesi kiinnostus myös myymällä tuotteitasi ja palveluitasi. Älä pidä kynttilää vakan alla vaan luota yrityksen brändiin.

7. Käytä analytiikkaa

Älä unohda tarkkailla yritysprofiilisi kävijämääriä ja suorituskykyä LinkedInissä. Palvelu itsessään tarjoaa analysointiin hyvät työvälineet. Profiilin haltija voi esimerkiksi nähdä, mitkä julkaisut saavat eniten näkyvyyttä ja kommentteja. Näiden tietojen perusteella on hyvä säätää tulevien julkaisujen sisältöä. Tarkkaile myös profiilisi kävijöiden maantieteellistä sijaintia ja jakautumista. Tämän tiedon avulla voit suunnata postauksia näille ryhmille.

8. Käytä julkaisuissa kuvia

LinkedInissä voi erottautua kuvilla, jotka välittävät yleisölle yrityksen persoonallista ääntä. LinkedInin omien tilastojen perusteella kuvan sisältävä julkaisu kerää peräti 98 prosenttia enemmän kommentteja verrattuna postaukseen, jossa ei ole kuvaa. Videot sen sijaan houkuttavat kommentoimaan 75 prosenttia enemmän kuin postaukset, joissa ei ole videota.

Lähteet: LinkedIn, Forbes

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Eikö yrityksesi ole vielä LinkedInissä? 8 vinkkiä, miten herätät mielenkiintoa ja boostaat huomiosi

Varsinais-Suomen Yrittäjät - 17. Elokuu 2018 - 8:38

Kerroimme äskettäin vinkeistä, joilla LinkedIn-palvelusta saa enemmän irti yksityiskäyttäjänä. Palveluun voi kuitenkin luoda profiilin myös yrityksen nimissä, jolloin yrittäjällä on mahdollisuus tuoda yrityksen brändiä ja sanomaa esille etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille, jotka ovat ottaneet LinkedInin omakseen.

LinkedIn-profiilista voi olla yritykselle hyötyä paitsi näkyvyyden lisääntymisenä, myös tietoisuuden kasvattamisena yrityksen toimialasta ja osaamisesta. Samalla yritys voi lisätä uskottavuuttaan kertomalla esimerkiksi osaamisestaan.

Kokosimme 8 vinkkiä, joilla yritys voi boostata omaa LinkedIn-profiiliaan.

1. Suunnittele esittelyteksti huolellisesti

Luo yrityksesi profiiliin selkeä ja informatiivinen kuvaus siitä, mitä yritys tekee, mitkä ovat sen vahvuudet ja miten se erottautuu kilpailijoista. Ole persoonallinen ja uskalla erottautua. Testaa esittelyteksti tuttavillasi, jotka voivat arvioida sitä asiakkaan näkökulmasta. Muista puhutella esittelyllä suoraan asiakkaitasi ja kertoa esimerkiksi, miten voit auttaa.

2. Muista lisätä logo

Lisää profiiliisi yrityksen logo. Se näkyy käyttäjille pikkukuvassa esimerkiksi silloin, kun käyttäjät hakevat yritystäsi LinkedInin hakutoiminnolla. LinkedInin omien tilastojen mukaan logokuvan lisänneet yritykset keräävät kuusi kertaa enemmän liikennettä profiileihinsa.

3. Luo varsinaisen profiilin lisäksi Showcase Page

LinkedInissä yritys voi luoda tavallisen profiilisivun lisäksi Showcase-sivun, jonka tarkoituksena on kasvattaa seuraajayhteisön kokoa. Sivu mahdollistaa tavallista profiilia kohdistetumman sisällön jakamisen. Showcase-sivuja voi olla useampia ja ne voivat keskittyä esimerkiksi tietyn tuotteen tai palvelun ympärille. Sivuilla voi esimerkiksi kertoa vinkkejä ja kohdistaa julkaisuja nimenomaan kyseisen tuotteen käyttäjille.

4. Käytä avainsanoja

LinkedIn on varsin ystävällinen palvelu hakukoneoptimointia ajatellen. Siksi on tärkeää, että yrityksen esittelytekstissä ja julkaisuissa käytetään runsaasti oleellisia avainsanoja. Perehdy siis oman alasi yritysten markkinaan ja etsi muiden alalla toimivien yritysten postauksista oleellisia avainsanoja. 

5. Jaa yrityksen ammattialaan liittyviä uutisia

LinkedInissä parhaiten menestyvät postaukset käsittelevät ammatillisia aiheita. Jaa siis oman alasi uutisia kuten messuraportteja, alan vaikuttajien kirjoituksia, oman alasi uutisia ja muista jakaa myös omaa tietouttasi kuten blogitekstejä tai videoblogeja. Voit tuottaa videota myös suoraan LinkedIn-tilille. Muista kertoa uutuustuotteista mutta älä keskity pelkästään myymään vaan kertomaan osaamisestasi tuotteiden takana. Voit myös kertoa avoimista työpaikoista ja saada näin positiivista "pöhinää" yrityksesi ympärille.

6. Muista "social selling"

Sisältösi voi kiinnostaa, mutta se ei suoraan myy mitään. Muista siis herättää potentiaalisten asiakkaidesi kiinnostus myös myymällä tuotteitasi ja palveluitasi. Älä pidä kynttilää vakan alla vaan luota yrityksen brändiin.

7. Käytä analytiikkaa

Älä unohda tarkkailla yritysprofiilisi kävijämääriä ja suorituskykyä LinkedInissä. Palvelu itsessään tarjoaa analysointiin hyvät työvälineet. Profiilin haltija voi esimerkiksi nähdä, mitkä julkaisut saavat eniten näkyvyyttä ja kommentteja. Näiden tietojen perusteella on hyvä säätää tulevien julkaisujen sisältöä. Tarkkaile myös profiilisi kävijöiden maantieteellistä sijaintia ja jakautumista. Tämän tiedon avulla voit suunnata postauksia näille ryhmille.

8. Käytä julkaisuissa kuvia

LinkedInissä voi erottautua kuvilla, jotka välittävät yleisölle yrityksen persoonallista ääntä. LinkedInin omien tilastojen perusteella kuvan sisältävä julkaisu kerää peräti 98 prosenttia enemmän kommentteja verrattuna postaukseen, jossa ei ole kuvaa. Videot sen sijaan houkuttavat kommentoimaan 75 prosenttia enemmän kuin postaukset, joissa ei ole videota.

Lähteet: LinkedIn, Forbes

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kategoriat: Yrittäjät

Yrittäjät: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen parantaisi työllisyyttä

Yrittäjät tiedotteet - 16. Elokuu 2018 - 16:38

Hallitus linjasi viime huhtikuun kehysriihessä, että työsopimuslakiin valmistellaan muutos, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Lausuntoaika esitysluonnoksesta päättyi tänään. 

Esityksen mukaan jatkossa alle 20 työntekijän yrityksissä työntekijän voisi irtisanoa vähemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai rikkomisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisetä kuin nyt, jos se vaikeuttaisi työnantajan tai työyhteisön toimintaa tai horjuttaisi työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena. Työntekijälle pitäisi antaa varoituksella mahdollisuus korjata tilanne.

– Erityisesti pienissä yrityksissä työsuhdeturvaa koskevat säännökset ovat ongelma: yrittäjä tekee työt usein mieluummin itse kuin ottaa työllistämisen riskin. Vaikka nyt esitettävillä muutoksilla helpotetaan työsopimuslain irtisanomiseen liittyviä perusteita ja menettelyitä, todellisuudessa kyse on työllistämisen helpottamisesta, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. 

Uudistus auttaisi erityisesti työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia

Palkansaajajärjestöt ovat arvostelleet esitystä, vaatineet lakihankkeen hautaamista ja väittäneet, että ei ole mitään näyttöä siitä, että irtisanomisen helpottaminen pienyrityksissä auttaisi nostamaan kokonaistyöllisyyttä.

– Irtisanomissuojan heikentäminen lisää rekrytointien ja irtisanomisten virtaa. Tämä parantaa työttömien ja työvoiman ulkopuolelta tulevien mahdollisuuksia työllistyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo. 

– Suojan heikentäminen nostaa myös yritysten tuottavuutta. Tuottavuuden nousu taas pitkällä aikavälillä johtaa työllisyyden lisääntymiseen ja sitä kautta vaikutus talouskasvuun muodostuu positiiviseksi, Kuismanen sanoo.

Myös esityksen vaikutusarviointeja koskevista selvityksistä käy ilmi, että nyt esitettävän kaltainen pienten yritysten lievempi sääntely on perusteltua, koska pienet yritykset ovat normaalisti herkempiä työsuhdeturvan aiheuttamille kustannuksille kuin suuremmat yritykset. Irtisanomissuoja siis vaikuttaa enemmän nimenomaan pienten yritysten rekrytointeihin. 

37 prosenttia pk-yrityksistä olisi valmis työllistämään enemmän, jos muutos toteutuu

Suomen Yrittäjien keväällä 2017 toteuttamaan kyselyyn vastanneista pk-yrityksistä 37 prosenttia totesi olevansa valmis palkkaamaan uusia työntekijöitä, jos henkilöperusteista irtisanomista helpotettaisiin.

– Lisäksi on hyvä muistaa, että työvoiman vaihtuvuuden lisääntyminen edistää osaamisen leviämistä ja lisää todennäköisyyttä, että työntekijät päätyvät lopulta sellaisiin työtehtäviin, joissa heidän taitonsa ovat tehokkaassa käytössä, Kuismanen huomauttaa.

Vaatimus irtisanomisperusteen asiallisuudesta pitäisi riittää

Suomen Yrittäjät esittää lausunnossaan, että lain jatkovalmistelussa tehtäisiin muutoksia, joilla parannetaan sääntelyn vaikuttavuutta ja selkeyttä.

– Selkeintä olisi poistaa laista vaatimus irtisanomisperusteen painavuudesta ja edellyttää ainoastaan asiallista syytä. Lisäksi on varmistettava se, että uusia säännöksiä on mahdollista soveltaa huolimatta mahdollisista työehtosopimusten laista poikkeavista määräyksistä. Vain näin voidaan taata, että muutoksilla saadaan todellisuudessa aikaan haluttu vaikutus, Janne Makkula sanoo.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

Kategoriat: Yrittäjät

Yrittäjät: Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen parantaisi työllisyyttä

Yrittäjät uutisarkisto - 16. Elokuu 2018 - 16:38

Hallitus linjasi viime huhtikuun kehysriihessä, että työsopimuslakiin valmistellaan muutos, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Lausuntoaika esitysluonnoksesta päättyi tänään. 

Esityksen mukaan jatkossa alle 20 työntekijän yrityksissä työntekijän voisi irtisanoa vähemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai rikkomisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisetä kuin nyt, jos se vaikeuttaisi työnantajan tai työyhteisön toimintaa tai horjuttaisi työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena. Työntekijälle pitäisi antaa varoituksella mahdollisuus korjata tilanne.

– Erityisesti pienissä yrityksissä työsuhdeturvaa koskevat säännökset ovat ongelma: yrittäjä tekee työt usein mieluummin itse kuin ottaa työllistämisen riskin. Vaikka nyt esitettävillä muutoksilla helpotetaan työsopimuslain irtisanomiseen liittyviä perusteita ja menettelyitä, todellisuudessa kyse on työllistämisen helpottamisesta, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo. 

Uudistus auttaisi erityisesti työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia

Palkansaajajärjestöt ovat arvostelleet esitystä, vaatineet lakihankkeen hautaamista ja väittäneet, että ei ole mitään näyttöä siitä, että irtisanomisen helpottaminen pienyrityksissä auttaisi nostamaan kokonaistyöllisyyttä.

– Irtisanomissuojan heikentäminen lisää rekrytointien ja irtisanomisten virtaa. Tämä parantaa työttömien ja työvoiman ulkopuolelta tulevien mahdollisuuksia työllistyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo. 

– Suojan heikentäminen nostaa myös yritysten tuottavuutta. Tuottavuuden nousu taas pitkällä aikavälillä johtaa työllisyyden lisääntymiseen ja sitä kautta vaikutus talouskasvuun muodostuu positiiviseksi, Kuismanen sanoo.

Myös esityksen vaikutusarviointeja koskevista selvityksistä käy ilmi, että nyt esitettävän kaltainen pienten yritysten lievempi sääntely on perusteltua, koska pienet yritykset ovat normaalisti herkempiä työsuhdeturvan aiheuttamille kustannuksille kuin suuremmat yritykset. Irtisanomissuoja siis vaikuttaa enemmän nimenomaan pienten yritysten rekrytointeihin. 

37 prosenttia pk-yrityksistä olisi valmis työllistämään enemmän, jos muutos toteutuu

Suomen Yrittäjien keväällä 2017 toteuttamaan kyselyyn vastanneista pk-yrityksistä 37 prosenttia totesi olevansa valmis palkkaamaan uusia työntekijöitä, jos henkilöperusteista irtisanomista helpotettaisiin.

– Lisäksi on hyvä muistaa, että työvoiman vaihtuvuuden lisääntyminen edistää osaamisen leviämistä ja lisää todennäköisyyttä, että työntekijät päätyvät lopulta sellaisiin työtehtäviin, joissa heidän taitonsa ovat tehokkaassa käytössä, Kuismanen huomauttaa.

Vaatimus irtisanomisperusteen asiallisuudesta pitäisi riittää

Suomen Yrittäjät esittää lausunnossaan, että lain jatkovalmistelussa tehtäisiin muutoksia, joilla parannetaan sääntelyn vaikuttavuutta ja selkeyttä.

– Selkeintä olisi poistaa laista vaatimus irtisanomisperusteen painavuudesta ja edellyttää ainoastaan asiallista syytä. Lisäksi on varmistettava se, että uusia säännöksiä on mahdollista soveltaa huolimatta mahdollisista työehtosopimusten laista poikkeavista määräyksistä. Vain näin voidaan taata, että muutoksilla saadaan todellisuudessa aikaan haluttu vaikutus, Janne Makkula sanoo.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Istockphoto

Kategoriat: Yrittäjät
Julkaise syötteitä